fbpx
2024. március 2. szombat

Csiba József: korszerű motorvonatok nélkül ma nem lenne személyszállítás

A MÁV gépészet egykori főigazgatója kapta a közlekedési szakma legmagasabb elismerését.

Kissé meglepődtünk a válaszon, amikor szeptember 21-én, Széchenyi István születési évfordulóján, a Pesti Vigadóban azt kérdeztük Csiba Józseftől, aki néhány perccel korábban vehette át Lázár János építési és közlekedési minisztertől életpályája elismeréseként a Baross Gábor-díjat, hogy gazdag szakmai munkásságában mi volt a legizgalmasabb mozzanat.

A Flirtök megvásárlása 2004-2005-ben. Én vezethettem a MÁV Műszaki-Gazdasági Értékelő bizottságát, és mivel sikerült nagyon jól elkészíteni a beszerzéshez a feltétfüzetet, igazán megbízható és korszerű járművekkel gyarapodott a MÁV-csoport. A gyártó Stadler minden kívánságunkat figyelembe vette, minden esetleges igényünknek megfelelt, nagyon jó volt az együttműködés. A későbbi lehívásokkal, beszerzésekkel együtt már összesen 123 négyrészes elektromos motorvonat üzemel a MÁV hálózatán, ezek nélkül ma nem működne a személyszállítás Magyarországon

– mondta a szakember.

- Hirdetés -

Csiba József 1948-ban született vasutas családba. A gödöllői egyetem gépészkarán szerzett diplomát, majd 1973-ban a Nyíregyházi Mezőgazdasági Főiskola Gyártástechnológia Tanszékén kezdett tanítani. Pályája elején csaknem elcsábította a repülés, de aztán a MÁV-nál kötött ki. A Keleti Műszaki Kocsiszolgálati Főnökség, Ferencváros Vontatási Főnökség és a MÁV Vezérigazgatóság voltak a helyszínei a szakmai karrier emelkedésének, hogy végül a Gépészeti Üzletág főigazgatója legyen 2002-ben. Közben szenvedélyesen tanult: nyelveket, magasabb matematikát. Egyetemi doktoriját 1984-ben, akadémiai doktoriját 2002-ben védte meg, mindkettőt személyvagonos témában. A BME-n 2006-tól tanít, többek között a gőzmozdonyokról is. Talán a nagyközönség is a 424-esről 1984-ben írt könyvéről ismeri a leginkább.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium átalakította a közlekedésszakmai díjak rendszerét, jelentette be
Lázár János miniszter. Mostantól a Baross Gábor-díjjal pénzjutalom is jár, ennek mértéke az előző teljes év statisztikai bruttó átlagjövedelméhez igazodik, pillanatnyilag meghaladja a hatmillió forintot.

Nyitóképünkön Lázár János átadja a Baross Gábor-díjat Csiba Józsefnek (fotó: MTI / Bruzák Noémi).

Ezek is érdekelhetik

Miért drága az olcsó bérlet?

Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője és a FAIRTIQ kelet-közép-európai képviselőjének írása a részletszabályozást még nem ismerve járja körül az olcsó árazásban rejlő lehetőségeket és kockázatokat, nem csak a közlekedés területéről.

Megkezdődtek az új állomási liftek építési munkálatai Tatabányán

A MÁV akadálymentesítést célzó projektjének keretében a tatabányai állomáson három új lift épül, mintegy 1 milliárd forintból.

Csökkenő pontosság: közös pont a svéd és a magyar vasútban

A skandináv országban tavaly késtek a vonatok a legtöbbet 2010 óta. Az adatokat torzítja egy egyszeri, kirívó eset. 

Kisokos a helyközi közlekedés új tarifarendszeréről

Március 1-jén lép életbe a magyar helyközi közlekedés új tarifarendszere.

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Digitális, okos, kényelmes

Az okosjegy, a prémiumszolgáltatás és az online jegyváltás népszerűsége is nőtt a MÁV-START-nál. A MÁV-START belföldi és nemzetközi vonatait tavaly rekordszámú, mintegy 181 millió utazáshoz...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });