fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Csak fokozatosan vezethető ki a dízel hajtás a közúti szállításból

Bár az EU eltökélt a közúti szállítás dekarbonizációja ügyében, a megvalósítás nem lesz gyors: átmenetileg kompromisszumos technológiákat kell alkalmazni – nyilatkozta egy közismert energetikai szakember a DVZ.de munkatársának. De akár a HV 100, akár a bio-LNG, akár e-üzemanyag terjed el gyorsabban, a piac a kormányoktól várja a szükséges infrastruktúra megteremtését.

A fosszilis üzemanyagoktól, így a dízeltől záros határidőn belül meg szeretne válni az EU, azonban a helyettesítő technológiák kifejlesztése még nem ért véget, és a szükséges töltő-infrastruktúrák sem állnak rendelkezésre. Prof. Christian Küchen, az Üzemanyag- és Energiakereskedelmi Szövetség (en2x) ügyvezető igazgatója a DVZ-nek adott interjúban azt mondta, nagyon valószínű, hogy az alternatív üzemanyagok többsége, ha nem is mindegyike szerepet fog játszani a közúti áruszállítás zöld átmenetében. 

Szerinte nem a dízelmotorral van probléma, hanem a fosszilis üzemanyaggal. Ez helyettesíthető megújuló dízellel, például a HVO 100-zal, és a rövid távon rendelkezésre álló bioüzemanyagokkal. Emellett a belsőégésű motorok bio-LNG-vel vagy -CNG-vel is működhetnek. Ennek az lenne az előnye, hogy a járművek nem lennének olyan drágák, mint az elektromos vagy üzemanyagcellás teherautók.

Az e-teherautók főként rövid távolságokon, például az agglomerációkban működhetnek. De probléma az, hogy néha nagyon hosszú időbe telik, amíg a nagyfeszültségű elektromos hálózati kapcsolatok elkészülnek. 

- Hirdetés -

Ma már elég sok HVO100-at (hidrogénezett növényi olajat) és bio-LNG-t előállító üzem van, de a jelenleginél lényegesen több fejlett bioüzemanyagot kell majd előállítani. 

A szakember szerint a különféle technológiák kiegészítik egymást a jövőben. Ahol a szállítási igények (rövid táv) és az infrastruktúra lehetővé teszi, ott az e-teherautók jó megoldást jelentenek. A többi esetben a bioüzemanyagok kiegészítéseként használhatnak olyan technológiákat, amelyek a növényekhez hasonlóan szén-dioxidot vonnak el a levegőből, majd villamos energiát és hidrogént használva zöld e-üzemanyagokat állíthatunk elő. 

Az e-üzemanyagok előállítása a helyigény szempontjából sokkal hatékonyabb, mint a bioüzemanyagoké, mivel az üzemet villamos energiával ellátó szélturbina sokkal kevesebb helyet foglal el, mintha ugyanazt az energiát a termesztett növényekből akarnánk kinyerni.

Az e-üzemanyagok jelenleg igen drágák, de a termelési költségek csökkenése feltételezhető, hasonlóan a szél- és napenergia fejlődéséhez, mert ha a technológiát a jövőben nagy üzemekben alkalmazzák, akkor a termelési költségek csökkenhetnek.

Ráadásul a szükséges villamos energia egyes potenciális termelő országokban olcsó, 2-3 cent kilowattonként. 

Ami a töltő-infrastruktúrát illeti, Prof. Christian Küchen úgy vélekedett, hogy nem minden üzemanyag vagy hajtóanyag lesz elérhető minden töltőállomáson a jövőben. Különösen a kis benzinkutak vannak túlterhelve, mert még hosszú évekig benzint és gázolajat kell kínálniuk. De sok nagy benzinkút és telephely van, ahol még van hely. Ezeket ennek megfelelően bővíteni kell.

Jelenleg a hidrogéntöltő állomásokat többnyire teherautókról látják el. Előbb-utóbb érdemes lesz a nagy töltőállomásokat a hidrogénvezeték-hálózathoz csatlakoztatni. 

A vidéki területeken biztosan lesznek továbbra is hagyományos töltőállomások, valamint vállalati telephelyek a fuvarozó cégek és a mezőgazdasági termelők számára. Ami az elektromobilitást és a hidrogént illeti, a főbb közlekedési útvonalak mentén töltőállomásokkal és hidrogéntöltő állomásokkal ellátott energiacsomópontokat kell létrehozni. A hagyományos dízel és LNG esetében alkalmazott struktúrákat a HVO100, az e-üzemanyagok és a bio-LNG esetében is fel lehet használni. Ezért a szakértők arra biztatják a politikusokat, a lehető leggyorsabban lépjenek közbe a töltő-infrastuktúrák fejlesztése érdekében, ellenkező esetben a kereslet növekedni fog, majd hiány lép fel, és ez tükröződni fog az árakban is.

Az interjúban szereplő Prof. Christian Küchen (61) 2021. november 1. óta a berlini en2x – Wirtschaftsverband Fuels und Energie vezérigazgatója. Hamburgban született, folyamatmérnöki tanulmányokat folytatott, majd a Clausthali Műszaki Egyetemen kémia szakon doktorált. 1992 és 1995 között a hamburgi német Shell üzemanyagok alkalmazástechnológiájáért és üzemanyag-tesztállomásokért volt felelős. 1995-ben a Hő- és Olajtechnológiai Intézethez (IWO) került, majd 2015 áprilisától 2021 októberéig a Német Kőolajipari Szövetség (MWV) vezérigazgatója volt Berlinben.

Borítókép: H2-mobility.de

Ezek is érdekelhetik

Németország: érkeznek még új dízelvonatok is

Szlovénia, Ausztria és Szlovákia járműhelyzetének bemutatása után szeptemberi számunkban a német regionális vonalak elektromos járműveit vettük sorra. Most a felsővezeték nélküli vonalak vonataival folytatjuk. Elöljáróban: a német piac a kezdeti extremitások után megtalálni látszik az üzemidő-optimumot is.

Túl sok állami pénzt kap a DB Cargo?

A német magánvasutak egyenlő versenyfelételeket követelnek maguknak a DB Cargo-val. Az állami vasúttársaság ma teszi közzé első féléves számait.

Az új autók is vasúton utaznak

Az autógyártók a késztermék 70 százalékát vasúton jutattják el a megrendelőikhez Németországban és a régióban - hangzott el a  Német Logisztikai Szövetség (BVL) autóipari logisztikai fórumán. Ezt a mértéket azonban nem lesz könnyű megtartani.

Legfrissebb híreink

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Tovább gyorsulnak a vonatok és a vasúti beruházások Kínában

A kínai Guiyang -Guangzhou gyorsvasút 250 kilométer/óráról 300-ra emeli üzemi sebességét. A China Railway országosan 432 milliárd jüant (59,2 milliárd dollárt) fektetett be 2023 első nyolc hónapjában vasútfejlesztésbe, ami 7,2 százalékkal több, mint tavaly.

A vasút valódi nyelve a jelzések rendszere

Továbbra is zajlik az EU és a vasúti szakmai szövetségek között a mozdonyvezetők nyelvtudását előíró szabályozás körüli egyeztetés. Az ALLRAIL és az ERFA szakmai szövetségek konszenzusos javaslatokat terjesztettek elő a közelmúltban. A HUNGRAIL azonban továbbra sem látja megvalósíthatónak, hogy a hazai mozdonyvezetőket B1 szintű angol nyelvtudással lássák el. 

Az idei és a jövő évi juttatásokról tárgyaltak a közlekedési vállalatok és a szakszervezetek

A béremelésről tárgyaltak a MÁV-VOLÁN-csoport és a szakminisztérium képviselői az érdekképviseletekkel.

A rovat további cikkei

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.