fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

Bővült a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. tolatómozdony-flottája

Tagvállalatunk, a MÁV-REC Kft. saját beruházással egy megújult 742-es típusú (szakmai körökben „Kocúr” becenévre hallgató) vontatójárművet állít munkába, amelynek ünnepélyes bemutatására 2024. június 4-én került sor a Csepeli Szabadkikötőben.

A mozdony feladata klasszikus iparvágány-kiszolgálás lesz, így egyértelmű, hogy a HUNGRAIL részéről megkülönböztetett érdeklődés kísérte a beszerzést, hiszen az egyesület keretei között – kibővített feladatokkal – nemrég alakult újjá az iparvágány-munkacsoport, „Last mile” névvel. A munkacsoport tevékenységét Balogh Gábor, a MOL Zrt. vasúti üzemeltetés-vezetője irányítja. Az alakuló ülésen elhangzott, hogy a vasút versenyképességének növeléséhez, az áruforgalom közútról vasútra tereléséhez elengedhetetlen az ún. „last mile” szolgáltatás színvonalának erősítése, amely az iparvágányi infrastruktúra és a tolatásra-rendezésre hivatott járműállomány együttes fejlesztésével érhető csak el. A MÁV-REC Kft. mozdonybeszerzése tehát egy fontos lépés a Csepeli Szabadkikötő „last mile” szolgáltatásának fejlesztésében.

Csomós Norbert, a cég ügyvezető igazgatója beszédében elmondta, mélyen hisznek abban, hogy a vasúti árufuvarozás továbbra is fejlődni fog, és a jövőben a vasúti árufuvarozási mennyiségek növekednek. A Csepeli Szabadkikötőben a vasúti infrastruktúra megújult, a vágányfelújítások – BSZL infra I.-II. projektek keretében – folyamatosak voltak az elmúlt időszakban, továbbá a Mahart Container Center Kft. vágányhálózata is bővült.

A MÁV-REC Kft. tolatómozdony-flottájának bővítése a cég elköteleződését demonstrálja: a most beszerzett mozdony erősebb, mint a már meglévő mozdonyaik.

- Hirdetés -

Összehasonlításképpen hozzáfűzte, hogy a tulajdonukban álló M44-es mozdonyok 640 LE teljesítményűek, ehhez képest a most beszerzett Kocúr teljesítménye 1000 LE. A mozdony 1983-ban készült Csehszlovákiában, azonban egy szlovák cég kívül-belül felújította, vázig lebontotta, így a megbízhatóságához nem férhet majd kétség.

A bemutatón a MÁV-REC munkatársai és többségi tulajdonosa, a L.A.C.Holding Zrt. képviseletében Horváth László elnök-vezérigazgató úr mellett részt vettek, együtt ünnepeltek a szolgáltatást megrendelő cégek képviselői, így többek között a MAHART Zrt. képviseletében Sztilkovics Szávó vezérigazgató úr, a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. vezérigazgatója Cseh Ottó úr, a Mahart Container Center Kft. ügyvezető igazgatója Fábián Zoltán úr, a Ferroport Fedett Átrakó és Raktározó Kft. ügyvezetője Mester László úr, a Csepeli Kikötő Szolgáltató Kft. operatív igazgatója Lukács József úr, továbbá a HUNGRAIL képviseletében Hódosi Lajos ügyvezető igazgató úr is.

A rendezvényen alkalmunk volt részletesebb információkat is szerezni a tagvállalat képviselőjével és a jelen lévő mozdonyvezetőkkel folytatott beszélgetés során.

A Csepeli Szabadkikötőbe érkező tehervonatok is egyre hosszabbak és nehezebbek, gyakran elérik a 720- 750 métert.

A MÁV-REC Kft. igény szerint a vonatokat Soroksári út Rendezőn veszi át a partner vasúttársaságoktól. Gyakran napi 8-10 vonatot vontatnak be a kikötő területére. A hosszabb és nehezebb elegyeket intenzív tolatási műveletekkel kell mozgatni, majd szétszedni, az újakat pedig összerendezni, ami komoly terhelhetőséget kíván meg a mozdonytól. A last mile kiszolgálás, a rakodási műveletek elvégzése miatt természetesen a pályahálózat végig villamosítatlan, a kiszolgálás természetéből adódóan jelenleg csak dízelmozdony jöhetett szóba.

A beszerzés során nehézséget jelentett, hogy a hazai hitelezői környezet nem kedvez használt dízelmozdony vásárláshoz, ezért komoly cégcsoportszintű együttműködésre volt szükség. A mozdony kiválasztása során az ár-érték arány mellett (kb. harmadába került egy új dízelmozdonynak) döntő tényező volt, hogy a mozdonyvezetők kifejezetten jó tapasztalatokat szereztek a már a flotta tagját képező, felépítésében csak apró részleteket illetően eltérő 740-es sorozatú Kocúrral. A felújítás során olyan apróságokra is figyeltek, hogy a mozdony vezetőfülkéjében 230V csatlakozó is rendelkezésre áll informatikai eszközök töltésére. Továbbá a mozdonyon kiépítésre került a hűtővíz előmelegítő rendszer is, így a motort már nem kell hidegen indítani. A jármű végsebessége 70 km/óra, ez azonban nem lényeges szempont, hiszen a kikötő területén jelenleg 5 km/óra az engedélyezett sebesség. Reményeink szerint ez majd 10 km/órára emelhető, ezzel is növelve a hatékonyságot. A hatékonyság növeléséhez továbbá nagyban hozzájárul, hogy a Gubacsi-híd és az ide vezető pálya felújítása is várhatóan megkezdődhet uniós CEF (Connecting Europe Facility) forrásból.

A mozdony még bejáratós, eddig mindössze 60 üzemórát ment, ezért pár hétig csak könnyített terhelésnek lesz alávetve. A mozdony bejáratás után 2200 tonnás vonattal is terhelhető, erős emelkedőn is.

A beszerzéshez ezúton is gratulálunk, és balesetmentes közlekedést kívánunk!

Ezek is érdekelhetik

Last Mile mozdonyok az Alstomtól

Új, 20 darabból álló, “Last Mile” tolatómodullal felszerelt mozdonyból álló flotta gördült ki az Alstom-gyárból.

„Last Mile” néven, kibővült feladatokkal, újjáalakult a HUNGRAIL Iparvágány munkacsoportja.

A vasút versenyképessége szempontjából kulcskérdés az “utolsó kilométerek” kezelése.

Megújul a Gubacsi-híd

Költségvetési és uniós forrásból készülne az új vasúti átkelő a teljesen elöregedett régi helyére. Amikor a Kormány arról döntött, hogy az elöregedett vasúti Gubacsi-híd helyett...

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

A veszélyes áru szegmens növekedésére a vasútnak is fel kell készülnie

Minél nagyobb arányban vasúton és biztonságban kell történnie a veszélyes áruk szállításának.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.