Tagvállalatunk, a MÁV-REC Kft. saját beruházással egy megújult 742-es típusú (szakmai körökben „Kocúr” becenévre hallgató) vontatójárművet állít munkába, amelynek ünnepélyes bemutatására 2024. június 4-én került sor a Csepeli Szabadkikötőben.
A mozdony feladata klasszikus iparvágány-kiszolgálás lesz, így egyértelmű, hogy a HUNGRAIL részéről megkülönböztetett érdeklődés kísérte a beszerzést, hiszen az egyesület keretei között – kibővített feladatokkal – nemrég alakult újjá az iparvágány-munkacsoport, „Last mile” névvel. A munkacsoport tevékenységét Balogh Gábor, a MOL Zrt. vasúti üzemeltetés-vezetője irányítja. Az alakuló ülésen elhangzott, hogy a vasút versenyképességének növeléséhez, az áruforgalom közútról vasútra tereléséhez elengedhetetlen az ún. „last mile” szolgáltatás színvonalának erősítése, amely az iparvágányi infrastruktúra és a tolatásra-rendezésre hivatott járműállomány együttes fejlesztésével érhető csak el. A MÁV-REC Kft. mozdonybeszerzése tehát egy fontos lépés a Csepeli Szabadkikötő „last mile” szolgáltatásának fejlesztésében.
Csomós Norbert, a cég ügyvezető igazgatója beszédében elmondta, mélyen hisznek abban, hogy a vasúti árufuvarozás továbbra is fejlődni fog, és a jövőben a vasúti árufuvarozási mennyiségek növekednek. A Csepeli Szabadkikötőben a vasúti infrastruktúra megújult, a vágányfelújítások – BSZL infra I.-II. projektek keretében – folyamatosak voltak az elmúlt időszakban, továbbá a Mahart Container Center Kft. vágányhálózata is bővült.
A MÁV-REC Kft. tolatómozdony-flottájának bővítése a cég elköteleződését demonstrálja: a most beszerzett mozdony erősebb, mint a már meglévő mozdonyaik.
Összehasonlításképpen hozzáfűzte, hogy a tulajdonukban álló M44-es mozdonyok 640 LE teljesítményűek, ehhez képest a most beszerzett Kocúr teljesítménye 1000 LE. A mozdony 1983-ban készült Csehszlovákiában, azonban egy szlovák cég kívül-belül felújította, vázig lebontotta, így a megbízhatóságához nem férhet majd kétség.
A bemutatón a MÁV-REC munkatársai és többségi tulajdonosa, a L.A.C.Holding Zrt. képviseletében Horváth László elnök-vezérigazgató úr mellett részt vettek, együtt ünnepeltek a szolgáltatást megrendelő cégek képviselői, így többek között a MAHART Zrt. képviseletében Sztilkovics Szávó vezérigazgató úr, a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. vezérigazgatója Cseh Ottó úr, a Mahart Container Center Kft. ügyvezető igazgatója Fábián Zoltán úr, a Ferroport Fedett Átrakó és Raktározó Kft. ügyvezetője Mester László úr, a Csepeli Kikötő Szolgáltató Kft. operatív igazgatója Lukács József úr, továbbá a HUNGRAIL képviseletében Hódosi Lajos ügyvezető igazgató úr is.
A rendezvényen alkalmunk volt részletesebb információkat is szerezni a tagvállalat képviselőjével és a jelen lévő mozdonyvezetőkkel folytatott beszélgetés során.
A Csepeli Szabadkikötőbe érkező tehervonatok is egyre hosszabbak és nehezebbek, gyakran elérik a 720- 750 métert.
A MÁV-REC Kft. igény szerint a vonatokat Soroksári út Rendezőn veszi át a partner vasúttársaságoktól. Gyakran napi 8-10 vonatot vontatnak be a kikötő területére. A hosszabb és nehezebb elegyeket intenzív tolatási műveletekkel kell mozgatni, majd szétszedni, az újakat pedig összerendezni, ami komoly terhelhetőséget kíván meg a mozdonytól. A last mile kiszolgálás, a rakodási műveletek elvégzése miatt természetesen a pályahálózat végig villamosítatlan, a kiszolgálás természetéből adódóan jelenleg csak dízelmozdony jöhetett szóba.
A beszerzés során nehézséget jelentett, hogy a hazai hitelezői környezet nem kedvez használt dízelmozdony vásárláshoz, ezért komoly cégcsoportszintű együttműködésre volt szükség. A mozdony kiválasztása során az ár-érték arány mellett (kb. harmadába került egy új dízelmozdonynak) döntő tényező volt, hogy a mozdonyvezetők kifejezetten jó tapasztalatokat szereztek a már a flotta tagját képező, felépítésében csak apró részleteket illetően eltérő 740-es sorozatú Kocúrral. A felújítás során olyan apróságokra is figyeltek, hogy a mozdony vezetőfülkéjében 230V csatlakozó is rendelkezésre áll informatikai eszközök töltésére. Továbbá a mozdonyon kiépítésre került a hűtővíz előmelegítő rendszer is, így a motort már nem kell hidegen indítani. A jármű végsebessége 70 km/óra, ez azonban nem lényeges szempont, hiszen a kikötő területén jelenleg 5 km/óra az engedélyezett sebesség. Reményeink szerint ez majd 10 km/órára emelhető, ezzel is növelve a hatékonyságot. A hatékonyság növeléséhez továbbá nagyban hozzájárul, hogy a Gubacsi-híd és az ide vezető pálya felújítása is várhatóan megkezdődhet uniós CEF (Connecting Europe Facility) forrásból.
A mozdony még bejáratós, eddig mindössze 60 üzemórát ment, ezért pár hétig csak könnyített terhelésnek lesz alávetve. A mozdony bejáratás után 2200 tonnás vonattal is terhelhető, erős emelkedőn is.
A beszerzéshez ezúton is gratulálunk, és balesetmentes közlekedést kívánunk!