Egy, a Reuters által megszerzett uniós jelentés szerint aggasztóan nő az EU függősége Kínától az akkumulátoripari termékek esetében.
A dokumentum rávilágít Kína növekvő globális érdekérvényesítő képességével és gazdasági befolyásával kapcsolatos veszélyekre: arra figyelmeztetnek a jelentés készítői, hogy Európa túlzottan függővé válhat Kínától a lítium-ion akkumulátorok és üzemanyagcellák tekintetében, amelyek az elektromos járművek – személy- és teherautók, mozdonyok, hajók valamint repülő eszközök – és a megújuló energia tárolásának kritikus eszközei.
KOMMENTÁRUNK
Az EU vezetőit aggasztja, hogy akkumulátor-technológia területén Kína és más ázsiai országok jelentős előnyre tettek szert az európai iparral szemben. Ugyanez a helyzet az kínai elektromos autókkal: francia nyomásra a Bizottság megvizsgálja, valóban dömping áron érkeznek-e a járművek a tengerentúlról.
Mindkét fejlemény pontosan előre látható volt. Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója a minap a német Handelsblattnak adott interjút, amelyben elmondta, felelőtlennek tartja belsőégésű motorok gyártásának a 2035-ös betiltását. Szerinte Európának nincsenek alapanyagai az akkumulátorgyártáshoz, ezért zsarolhatóvá válik majd a nélkülözhetetlen összetevők terén.
Zipse nem először érvelt az akkumulátor technológia kizárólagossá tétele ellen.
Az európai autóipar vesszőfutása 2015-ben, a VW dízelbotrány kirobbanása óta tart. Az EU vezetése magáévá tette a zöldeknek azt a dogmáját, hogy a bolygó megmentését a végső pusztulástól az akkumulátoros-elektromos technológia áttörése hozza majd el. Ebben a vitában számtalanszor elhangzottak azok az ellenérvek, amelyeket most Zipse csak megismételt, de a zöld-progresszív lobbi lesöpörte ezeket.
Ahogy telik az idő, kiderül, hogy mégis volt ezeknek igazságtartalmuk. Az akkumulátorok gyártása rendkívül energiaintenzív tevékenység, rengeteg tiszta víz kell hozzá, és a gyárak környékén élők folyamatosan tiltakoznak. Ráadásul a gyártás alapanyagai nem könnyen hozzáférhetők, Európa behozatalra szorul. A kínai autóipar pedig repülőrajtot vett az elektromos autók fejlesztése terén, és jelenleg technológiai- és költség előnnyel rendelkezik.
Az Európai Bizottságnak tehát most olyan problémákat kellene megoldania, amelyeket maga okozott az elhibázott járműipari szabályozásával.
Pedig, mint korábban sokszor elhangzott, az európai járműipar a globális piacon versenyez, és ha hátrányba kerül, a piacot, a profitot és a munkahelyeket más kontinens cégei viszik el.
Borítókép: Pexels