Havidíjas szolgáltatásként szerelhetik föl a vasútvállalatok mozdonyaikat a mérőegységgel.
Másfél évtizeddel ezelőtt kezdtek Ausztriában a vontató járművek elfogyasztott villamos energiájának mérésével foglalkozni, amikor még – mai szemmel – olcsó volt az áram, így aztán őket nem érte váratlanul az árrobbanás, a mozdonyvezetők takarékos vezetéssel tudják befolyásolni az elfogyasztott energiamennyiséget, a vasútvállalatok pedig ennek alapján fizetnek az ÖBB-Infrastruktur AG-nek.
Railpower box
A vasút a vontatáshoz (Németországhoz és Svájchoz hasonlóan) nem az országos hálózattal megegyező, 50 periódusú, hanem 16,7 hertzes váltóáramot, így elkülönült hálózatot használ, az elfogyasztott energia harmada is az ÖBB saját vízerőműveiből származik, második harmada szintén vízerőművekből, de partnerek kezén lévőkből, csak a harmadik harmadot szerzik be a szabadpiacról.
Az eleinte Railwayboxnak, majd a továbbfejlesztés után 2013-tól Railpower boxnak nevezett készüléket a mozdonyba kell szerelni, teljesíti az összes vonatkozó európai szabvány és UIC-döntvény előírásait – tájékoztatta a tagvállalatok képviselőit a Hungrail energiabizottságának legutóbbi ülésén Kozák Éva, az ÖBB-Infrastruktur AG műszaki értékesítője. Az ÖBB havidíjas szolgáltatásként értékesíti berendezéseit, tehát a mozdonyok tulajdonosait nem terheli beruházási költség. A mért adatok is az ÖBB rendszerébe futnak be, vagyis ha például a MÁV pályáján fut a mozdony, és a vontatási energiát a magyar államvasúttól vásárolja a vasúttársaság, akkor is az osztrákoktól érkezik az adat.
Működik!
A mozdonyok természetesen sok országban dolgoznak, és még az sem biztos, hogy mindig azonos vasútnak, sokan bérlik a járműveket rövidebb-hosszabb időre. De ha egy mozdonyban van Railpower box, akkor országtól és társaságtól függetlenül működik a fogyasztásmérés, bár előfordul, hogy ezt a lehetőséget (hogy tudniillik csak a ténylegesen elfogyasztott áramért kell fizetni) nem használja ki az adott társaság. Ehhez az ÖBB-nek meg kellett állapodnia a pályavasutakkal, hiszen eltérőek a kommunikációs rendszerek és az elszámolási szabályok.
Jelenleg Norvégiától Bulgáriáig 15 országban működnek a Railpower boxok, Lengyelországgal, Szlovákiával, Franciaországgal és Olaszországgal pedig folynak a tárgyalások. Az ÖBB számos járműgyártóval, vasúttársasággal és lízingcéggel (összesen 42-vel) egyezett meg abban, hogy mozdonyaikba beépítik a berendezést, így a Magyarországon dolgozó mozdonyok közül is mintegy 250 a Railpower boxszal méri a fogyasztását (és valószínűleg még néhány tucatnyiban benne van az eszköz, de nem használják).
2066-ból 311-ben
Ezzel Magyarországon is piacvezető az ÖBB, hiszen a MÁV adatai szerint a 2066 hazai vontató jármű közül 311-ben van valamilyen hitelesített mérő. A tapasztalatok szerint az egyedileg mért mozdonyok után általában eleve kevesebbet kell fizetni az energiáért, a mérés ráadásul lehetővé teszi a mozdonyvezetők takarékosabb vezetését. Előfeltétele annak is, hogy később a társaság maga vásároljon áramot.
Borítókép forrása: ÖBB