fbpx
2024. május 20. hétfő

Az ÖBB vezet a piacon a mozdonyfogyasztás mérésében

Havidíjas szolgáltatásként szerelhetik föl a vasútvállalatok mozdonyaikat a mérőegységgel.

Másfél évtizeddel ezelőtt kezdtek Ausztriában a vontató járművek elfogyasztott villamos energiájának mérésével foglalkozni, amikor még – mai szemmel – olcsó volt az áram, így aztán őket nem érte váratlanul az árrobbanás, a mozdonyvezetők takarékos vezetéssel tudják befolyásolni az elfogyasztott energiamennyiséget, a vasútvállalatok pedig ennek alapján fizetnek az ÖBB-Infrastruktur AG-nek.

Railpower box

A vasút a vontatáshoz (Németországhoz és Svájchoz hasonlóan) nem az országos hálózattal megegyező, 50 periódusú, hanem 16,7 hertzes váltóáramot, így elkülönült hálózatot használ, az elfogyasztott energia harmada is az ÖBB saját vízerőműveiből származik, második harmada szintén vízerőművekből, de partnerek kezén lévőkből, csak a harmadik harmadot szerzik be a szabadpiacról.
Az eleinte Railwayboxnak, majd a továbbfejlesztés után 2013-tól Railpower boxnak nevezett készüléket a mozdonyba kell szerelni, teljesíti az összes vonatkozó európai szabvány és UIC-döntvény előírásait – tájékoztatta a tagvállalatok képviselőit a Hungrail energiabizottságának legutóbbi ülésén Kozák Éva, az ÖBB-Infrastruktur AG műszaki értékesítője. Az ÖBB havidíjas szolgáltatásként értékesíti berendezéseit, tehát a mozdonyok tulajdonosait nem terheli beruházási költség. A mért adatok is az ÖBB rendszerébe futnak be, vagyis ha például a MÁV pályáján fut a mozdony, és a vontatási energiát a magyar államvasúttól vásárolja a vasúttársaság, akkor is az osztrákoktól érkezik az adat.

- Hirdetés -

Működik!

A mozdonyok természetesen sok országban dolgoznak, és még az sem biztos, hogy mindig azonos vasútnak, sokan bérlik a járműveket rövidebb-hosszabb időre. De ha egy mozdonyban van Railpower box, akkor országtól és társaságtól függetlenül működik a fogyasztásmérés, bár előfordul, hogy ezt a lehetőséget (hogy tudniillik csak a ténylegesen elfogyasztott áramért kell fizetni) nem használja ki az adott társaság. Ehhez az ÖBB-nek meg kellett állapodnia a pályavasutakkal, hiszen eltérőek a kommunikációs rendszerek és az elszámolási szabályok.
Jelenleg Norvégiától Bulgáriáig 15 országban működnek a Railpower boxok, Lengyelországgal, Szlovákiával, Franciaországgal és Olaszországgal pedig folynak a tárgyalások. Az ÖBB számos járműgyártóval, vasúttársasággal és lízingcéggel (összesen 42-vel) egyezett meg abban, hogy mozdonyaikba beépítik a berendezést, így a Magyarországon dolgozó mozdonyok közül is mintegy 250 a Railpower boxszal méri a fogyasztását (és valószínűleg még néhány tucatnyiban benne van az eszköz, de nem használják).

2066-ból 311-ben

Ezzel Magyarországon is piacvezető az ÖBB, hiszen a MÁV adatai szerint a 2066 hazai vontató jármű közül 311-ben van valamilyen hitelesített mérő. A tapasztalatok szerint az egyedileg mért mozdonyok után általában eleve kevesebbet kell fizetni az energiáért, a mérés ráadásul lehetővé teszi a mozdonyvezetők takarékosabb vezetését. Előfeltétele annak is, hogy később a társaság maga vásároljon áramot.

Borítókép forrása: ÖBB

Ezek is érdekelhetik

Óriási konténerszállító-flottával bővít az ÖBB RCG

Novemberben csak minden második távolsági vonat érkezett meg időben: ez az 52 százalékos eredmény új negatív rekord idén. A masszív restancia elsődleges okaként az országszerte zajló felújítási munkálatokat nevezte meg a német vasúttársaság.

Legyen a MÁV-nak saját zöldenergia-termelése!

A Szabadjelzés konferencia és partnertalálkozó energia-kerekasztala az alkalmazkodásról szólt. Beszámoltunk már a MÁV Szabadjelzés című konferenciájának több részletéről is. Az energetikai témájú kerekasztal-beszélgetés indító előadását...

Ma és holnap még végigmennek a Railjetek

Csak szerdától van átszállás Bécsben München felé, de a pótlóbuszok rendje módosult a győri vonalon. Az ÖBB vasárnap este arról adott tájékoztatást, hogy október 2-án...

Pest felé nem kell átszállni Bécsben

A MÁV pontosította az ÖBB közlését a Railjetek elvágásáról. A magyar államvasút is megszólalt az osztrákok döntésével kapcsolatban, aminek értelmében hétfőtől október 26-ig Budapestről Bécsen...

Az osztrákok elvágják Bécsben a Railjeteket

Hétfőtől az 1-es vonal munkái miatt megszűnik a közvetlen eljutás Salzburg és München felé. Október 2. és 26. között Budapestről Bécsen át nem lehet közvetlenül...

Az ÖBB 540 Mireo motorvonatra szerződött a Siemenssel

Felerészben három-, illetve négyrészes, elektromos szerelvényekről szól az ötmilliárd eurós üzlet. Igaz, csak keretszerződésként, de hatalmas volumenről állapodott meg az osztrák államvasút és a Siemens...

Legfrissebb híreink

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Egyre több vasutast támadnak meg

Drasztikusan, közel 40 százalékkal emelkedett tavaly a korábbi évekhez képest a MÁV dolgozói ellen elkövetett, erőszakos támadások száma. 2023-ban összesen 78 alkalommal rontottak az...

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Új CEO, Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. élén

Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. új CEO-ja. Verner Attila CFO-val közösen digitalizációs megoldások és innovatív technológiák megvalósításával dolgoznak a fenntartható hazai közlekedés átalakításáért,...

A rovat további cikkei

Gigakamionok: drága, veszélyes, de legalább környezetszennyező – videó

A magyarok 88 százaléka szerint a nehezebb és hosszabb tehergépkocsik - más néven megakamionok vagy gigakamionok - súlyos károkat okoznak a közúti infrastruktúrában és...

Cseh cégek mutatkoztak be a magyar vasúti szektornak

Magyar részről a Hungrail Magyar Vasúti Egyesületet kérte fel szervezőnek és koordinátornak Csehország budapesti nagykövetsége, hogy létre jöhessen a vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok találkozója....

Nem lesz szükség Ukrajnába nyomtávváltásra?

Már épülnek Ukrajnában a normál nyomtávú szakaszok, amik feleslegessé teszik nem csak Záhonynál, hanem a lengyel, szlovák szakaszon is a költséges átrakásokat. Már fektetik a...