Személy- és teherkocsi mellett akár a legmodernebb motorvonat is bérlehető, akár már rövidtávon is az európai piacon.
Ma már szinte alig van olyan légitársaság, amely saját tulajdonú repülőgépeket üzemeltetne. A világ repülőállományának 60 százaléka lízingelt – ez az 1970-es években még csak 10 százalék volt, Európában ekkoriban még 5 százalékot sem ért el. Az 1990-es években azonban gyors növekedés állt be, és a 21. században végig 60-70 százalék volt ez az érték.
Hasonló átalakulás zajlik éppen az európai vasúti járművek piacán. A lízing korábban is jelen volt már, de leginkább a vasúti teherkocsik piacára koncentrálódott. Itt főleg amerikai pénzügyi befektetői háttérrel gyorsan növekedtek a cégek, mára a teljes európai vasúti teherkocsi flotta legalább ötöde ezen ROSCO (rolling stock operator company, azaz gördülőállomány üzemeltető vállalat) vállalatok tulajdonában van.
A személyszállításban is egyre nagyobb szerepe van a piacnak. Egyrészt a nyílt hozzáférésű pályákon, ahol jelentős az utasforgalom piaci alapon indítanak vállalatok vonatokat. Ennél nagyobb piacot jelent, hogy az EU országaiban a vasúti közszolgáltatást is tenderek keretében ítélik oda. Egyre több magánvállalat tud az inkumbens, állami vasútvállalatoknál kedvezőbb ajánlatokat adni.
A Siemens vasúti gyártóként idén februárban jelentette be, hogy Smart Train Lease (STL) néven hoz létre lízing vállalatot. A cég a Mireo Smart nevű motorvonatot kínálja felhasználásra – ami igazán újdonság ebben, hogy akár rövid távra is. Ez lesz ezzel az első ilyen lehetőség, ami különösen jól jöhet olyan piaci szereplőknek, akik csak egy néhány éves tendert nyernek meg, átmeneti járműhiányuk van. De a rövid távú bérlet akkor is sokat segíthet, ha a meglévő flotta műszaki hibái miatt van szükség átmeneti kisegítésre.
Az STL máris bekerült a hírekbe: a berlini Tesla gyár sok kritikát kapott, hogy dízel vonatokkal szállítják a munkásokat, ezért a Siemens cégétől béreltek akkumulátoros vonatokat a rövidke felsővezeték nélküli szakasz használatához.
A cég szeretné, ha olyan könnyű lenne vonatot bérelni, mintha csak autóról lenne szó. A bérbe vehető járművek előnye, hogy Európa nagy részén különösebb honosítás nélkül használhatók. A 160 km/h megengedett legnagyobb sebességű Mireo Smart vonatok ETCS és PZB biztosítóberendezésekkel vannak felszerelve, 214 utast tudnak szállítani.
Más szereplőknek is változtatni kell a működésükön: az állami vasútvállalatok gördülőállomány beszerzéseinek segítésére létrejött EUROFIMA is nyit a piac felé. A bázeli székhelyű, 1956-ban alapított szervezetnek 25 európai állam vasúttársaságai a tagjai. A szervezet működésének lényege, hogy önállóan bocsájt ki kötvényeket, amik nagyon megbízhatóak és ezért alacsony kamatozásúak, így a vasútvállalatok olcsóbban tudják az új vasúti járműveiket megvenni, vagy finanszírozni meglévő flottájuk felújítását.
Az Egyesült Királyságban, Csehországban, Romániában vagy Hollandiában amikor magán vasúttársaságokat vonnak be, akkor jellemzően 15-20 évre megkapják egy vasútvonal üzemeltetését, és nekik kell ehhez járművet beszerezni – általában a közszolgáltatási szerződés időtartamára írnak alá lízingszerződést.
Kialakul azonban egy másik üzleti modell, főként Svédországban és Németország egyes tartományaiban. Ebben a megoldásban a járműveket az állami közlekedésszervező vagy közlekedési társulás vásárolja meg, sokszor kedvezményes, zöld források vagy uniós támogatások bevonásával. Ezen modern flotta üzemeltetésére keresnek tenderen vasútvállalatot. Ezt a modellt egyre inkább vizsgálják Franciaországban is – az EUROFIMA pedig úgy látja, hogy ezen a területen lehetne nekik is aktív szerepük. Ezért a közlekedési hatóságokat is szeretnék tagjaik és tulajdonosaik között látni.
Egyre kevésbé jelenthet problémát a vasúti közlekedésben a tőkehiány, nemzetközi szervezetek és magánbefektetők is egyre sokszínűbb ajánlatokkal tudják segíteni a vasúti járműflottájukat fiatalítani kívánó országokat és vasútvállalatokat.
Luxemburgi protokollal gyorsuló lízingpiac
A világ vasútvállalatai az elmúlt években évi 50-60 milliárd eurót költöttek új járművek beszerzésére, ez azonban nem elegendő a meglévő állomány fiatalítására és a közösségi közlekedés, illetve az áruszállítás igényeinek kielégítésére. Ezért 2007-ben az OTIF (Kormányközi Szervezet a Nemzetközi Vasúti Fuvarozásért) kezdeményezésére, 42 ország és 12 nemzetközi szervezet elkezdett azon dolgozni, hogy világszerte egységes jogi rendszert hozzanak létre a vasúti gördülőállományon a hitelezők által tartott biztosítékok és zálogjogok elismerésére és rangsorolására,.
A luxemburgi jegyzőkönyv 2024. március 8-án lépett hatályba. Ez segít a lízingbeadó, a hitelező és a lízingszerződés végén a bérlőnek a feltételes vásárlási jog kezelésre. Ezeket a jogokat egy világszerte egyéges nyilvántartásába jegyzik be, amely a nyilvánosság számára online ingyenesen hozzáférhető. Ez nagyban növeli a transzparenciát és csökkenti az esetleges jogi kockázatokat.
Nem tűnik ez forradalmi változásnak, pedig óriási hatása lehet a lízingköltségekre. Az Oxera tanácsadócég tanulmánya szerint az európai vasúti piacon 19,4 milliárd eurónyi. Ez több hatásnak köszönhető. Egyrészt könnyebb és gyorsabb lesz adminisztráció, mivel a protokoll egységesítheti a különböző országok szabályozásait, így könnyebbé téve a lízingszerződések megkötését. Másrészt megnő az iparág vonzereje a finanszírozók számára. A megállapodás a használt járművek finanszírozását is könnyebbé teszi, ami költséghatékonyabb megoldást jelenthet a vasúttársaságok számára a flotta korszerűsítéséhez.
Az olcsó zöld finanszírozás összetett szabályrendszerének jelentős kihívás lehet megfelelni. Aki zöld kötvényt szeretne kibocsájtania, annak az EU taxonómiai rendeletének részleteit kell megismerni, bonyolult szabályrendszer szerint be kell tudnia mutatni, hogy mi alapján kalkulálta ki a szén-dioxid kibocsátás csökkentést. Az EUROFIMA ebben segít a vasútvállalatoknak, erre kidolgozott módszertanuk van, és elvégzik a finanszírozók felé szükséges számításokat és jelentéstételeket. Sőt, az EUROFIMA a magántulajdonú cseh Regiojet számára is felajánlotta, ha a kormányzat garanciát vállal, őket is finanszírozzák.
Nem csak a hagyományos nagyvasút esetén terjed a lízing: már a helyi érdekű vasutak, könnyűmetrók gördülőállományának finanszírozására is egyre gyakrabban merül fel ez a megoldás.
Lízing megoldások
A gördülőállomány finanszírozása, ezen belül a mozdony lízing fontos szerepet játszik az európai vasúti szektor fejlődésében. A bérlés vagy lízing több formája is elérhető. Ezek közül a pénzügyi lízing a leginkább elterjedt forma. Ekkor a lízingcég megvásárolja a mozdonyt a gyártótól, majd bérbe adja a vasúttársaságnak meghatározott időtartamra. A futamidő végén a vasúttársaságnak lehetősége lehet a mozdony megvásárlására a maradványérték megfizetésével. Operatív lízing esetén a lízingcég felel a mozdony karbantartásáért és javításáért is a szerződés teljes időtartama alatt. Ez a fajta lízing rugalmasabb megoldást kínál, mivel a vasúttársaságnak kevesebb a felelőssége, és a szerződés lejárta után egyszerűen visszaadhatja a mozdonyt.
Magyarországon is terjed a lízing
A MÁV-Start a MÁV Rail Tours-szal együttműködve a tavalyi év során 15 darab Siemens Eurosprinter mozdonyt bérlet az Akiemtől. Hasonló járművekből MÁV-START flottájában 10, a GYSEV-nél 5 darab teljesített korábban is szolgálatot. 2024 májusában bejelentették, hogy a 15 bérelt mozdonyt az opciós lehetőség lehívásával 9 darabbal bővítik, így már 24 darabos lesz az Akiem-flotta, az Eurosprinterek száma pedig összesen 34-re bővül. A nagyteljesítményű, kétáramnemű mozdonyok nem csak kevesebb villamosáramot fogyasztanak, jobb rendelkezésreállással rendelkeznek, mint az ötödik évtizedüket taposó V43-asok, de át tudnak járni Németország, Ausztria, Románia, Horvátország és Szerbia hálózatára is.
Az idei évben a MÁV-VOLÁN csoport a svéd Nordic ReFinancetől bérel 15 darab jó állapotú, az 1980-as években gyártott Henschel TMe sorozatú dízelmozdonyt. A német gyártású, megbízható dízelmozdonyokat korábban a dán állami vasúttársaság használta IC-vonatok továbbítására. Magyarországon az Észak-Balatonon, a Nyugat-Dunántúlon és a Budapest-Lajosmizse vasútvonalon tervezik használni. Októberben a MÁV azt is bejelentette, hogy az Alstom által gyártott többáramnemű Astride villanymozdonyokat tesztelik, melynek sikeressége esetén 27 db (15 azonnal és 12 opcionálisan lehívható) mozdonyra köthető meg a szerződés az AKIEM vasúti lízingcéggel.
A GYSEV azonban már korábban is lízingelni kezdett: az első három darab Siemens Vectron az ELL-től 2015 és 2016 között érkezett, a negyedik 2019-ben. A Sopron-Bécs-Pozsony útvonalon közlekedő Siemens Desiro Mainline (VENTUS) motorvonatok az UniCredit Leasing (Austria) GmbH-val kötött lízingszerződés alapján érkezett a társasághoz, amihez Burgenland Tartomány nyújtott kezességvállalását
Fotó: MÁV