Az innovatív rendszer telepítése és gyakorlati tesztelése a legújabb, 484-es sorozatú S-Bahn vonaton történik, amelyet a Siemens Mobility az S-Bahn Berlinnel és a Digital Rail Germany kezdeményezéssel közösen végez – adta hírül a Siemens. A projekt célja egy balesetmegelőzést és vezető nélküli működést segítő rendszer kifejlesztése, az automatizált üzemeltetés kulcsfontosságú funkció a vasúti kapacitás bővítése és a vasút teljesítményének növelése szempontjából
Az S-Bahn Berlinnel együttműködve a Siemens Mobility akadályfelismerő rendszert telepített és tesztel első alkalommal folyamatos üzemmenet mellett – tájékoztat a Siemens. A cég kiemeli, hogy a rendszer kulcsfontosságú technológiai komponens a teljesen automatizált vezetés lehetővé tételéhez.
A Siemens tájékoztatása szerint a projekt célja az új akadályfelismerő rendszer teljesítményének alapos értékelése a napi működés során különböző időjárási és útvonalviszonyok között. A tesztadatokat majd a rendszer további finomítására és az érzékelő szenzorok pozicionálásának optimalizálására használják fel. A tesztidőszak időtartama alatt háttéradatokat rögzítenek, és sem a mozdonyvezetők, sem az utasok nem fogják érzékelni annak működését.
Mi célt szolgál az új rendszer? A jövőben az akadályfelismerő berendezés segíthet a járművezetőknek elkerülni a baleseteket, ami stabilizálja a napi S-Bahn működését, menetrendszerűségét és növeli a pontosságot.
A technológia tesztelése a Siemens Mobility (telepítésfelügyelet, érzékelők, hardver, szoftver és digitális térkép), az S-Bahn Berlin (vonatok, telepítés, üzemeltetés) és a Digitale Schiene Deutschland/DB InfraGo (digitális térképészet, nyílt adatplatform) partnerségében történik.
Hogyan működik a tesztberendezés?
A nagy teljesítményű LiDAR-ok a közeli és nagy hatótávolságú tárgyak észlelését szolgálják, valamint van egy infravörös kamera is. Az érzékelőadatok kiértékelésére szolgáló algoritmusokat kifejezetten a vasúti ágazat számára fejlesztették ki a Siemens Berlin-Adlershofban végzett “Berlin Digital Rail Operations – BerDiBa” kutatási projektjében, és már többször optimalizálták őket. A rendszer egy digitális térkép segítségével folyamatosan összehasonlítja a vonat helyzetét az észlelt objektumok helyével. A mozdonyvezető figyelmeztetésére vagy a vonat fékezésére vonatkozó döntéseket e folyamatban lévő számítások alapján hozzák meg. A DB InfraGo újonnan kifejlesztett térképe centiméteres pontossággal ábrázolja a valóságot 3D-ben.
A projektben a pályán lévő akadályokat mutató kiválasztott adatok központilag, anonimizált formában lesznek elérhetők, és kutatási célokra felhasználhatók, például AI modellek betanítására vagy rendszer validálásra.
Az asszisztensrendszernek minden évszakban egyéves tesztfázist követően készen kell állnia arra, hogy vészfékasszisztens rendszerként működjön, amely a háttérben működik, hogy támogassa a vezetőt. Az ebben a fázisban keletkezett adatok alapján lehetővé válik a rendszer más automatizálási komponensekkel együtt történő használata kis sebességű automatizált vezetéshez, például járműtelepi tolatás vagy a vonat üzembe helyezése vagy leállítása esetén.
A Siemens tájékoztatása szerint az akadályok észlelésére szolgáló prototípus érzékelők telepítése már befejeződött egy S-Bahn Berlin vonaton. A helyszíni teszt részeként a berlini S-Bahn flotta tíz vonatát szerelik fel érzékelőkkel. A helyszíni teszt befejezését követően az érzékelők leszerelését tervezik.
Fotó: Siemens