fbpx
2024. november 14. csütörtök

Akadályfelismerő rendszert tesztel a Siemens Mobility

Az innovatív rendszer telepítése és gyakorlati tesztelése a legújabb, 484-es sorozatú S-Bahn vonaton történik, amelyet a Siemens Mobility az S-Bahn Berlinnel és a Digital Rail Germany kezdeményezéssel közösen végez – adta hírül a Siemens. A projekt célja egy balesetmegelőzést és vezető nélküli működést segítő rendszer kifejlesztése, az automatizált üzemeltetés kulcsfontosságú funkció a vasúti kapacitás bővítése és a vasút teljesítményének növelése szempontjából

Az S-Bahn Berlinnel együttműködve a Siemens Mobility akadályfelismerő rendszert telepített és tesztel első alkalommal folyamatos üzemmenet mellett – tájékoztat a Siemens. A cég kiemeli, hogy a rendszer kulcsfontosságú technológiai komponens a teljesen automatizált vezetés lehetővé tételéhez.

A Siemens tájékoztatása szerint a projekt célja az új akadályfelismerő rendszer teljesítményének alapos értékelése a napi működés során különböző időjárási és útvonalviszonyok között. A tesztadatokat majd a rendszer további finomítására és az érzékelő szenzorok pozicionálásának optimalizálására használják fel. A tesztidőszak időtartama alatt háttéradatokat rögzítenek, és sem a mozdonyvezetők, sem az utasok nem fogják érzékelni annak működését.

- Hirdetés -

Mi célt szolgál az új rendszer? A jövőben az akadályfelismerő berendezés segíthet a járművezetőknek elkerülni a baleseteket, ami stabilizálja a napi S-Bahn működését, menetrendszerűségét és növeli a pontosságot.

A technológia tesztelése a Siemens Mobility (telepítésfelügyelet, érzékelők, hardver, szoftver és digitális térkép), az S-Bahn Berlin (vonatok, telepítés, üzemeltetés) és a Digitale Schiene Deutschland/DB InfraGo (digitális térképészet, nyílt adatplatform) partnerségében történik.

Hogyan működik a tesztberendezés?

A nagy teljesítményű LiDAR-ok a közeli és nagy hatótávolságú tárgyak észlelését szolgálják, valamint van egy infravörös kamera is. Az érzékelőadatok kiértékelésére szolgáló algoritmusokat kifejezetten a vasúti ágazat számára fejlesztették ki a Siemens Berlin-Adlershofban végzett “Berlin Digital Rail Operations – BerDiBa” kutatási projektjében, és már többször optimalizálták őket. A rendszer egy digitális térkép segítségével folyamatosan összehasonlítja a vonat helyzetét az észlelt objektumok helyével. A mozdonyvezető figyelmeztetésére vagy a vonat fékezésére vonatkozó döntéseket e folyamatban lévő számítások alapján hozzák meg. A DB InfraGo újonnan kifejlesztett térképe centiméteres pontossággal ábrázolja a valóságot 3D-ben.

A projektben a pályán lévő akadályokat mutató kiválasztott adatok központilag, anonimizált formában lesznek elérhetők, és kutatási célokra felhasználhatók, például AI modellek betanítására vagy rendszer validálásra.

Az asszisztensrendszernek minden évszakban egyéves tesztfázist követően készen kell állnia arra, hogy vészfékasszisztens rendszerként működjön, amely a háttérben működik, hogy támogassa a vezetőt. Az ebben a fázisban keletkezett adatok alapján lehetővé válik a rendszer más automatizálási komponensekkel együtt történő használata kis sebességű automatizált vezetéshez, például járműtelepi tolatás vagy a vonat üzembe helyezése vagy leállítása esetén.

A Siemens tájékoztatása szerint az akadályok észlelésére szolgáló prototípus érzékelők telepítése már befejeződött egy S-Bahn Berlin vonaton. A helyszíni teszt részeként a berlini S-Bahn flotta tíz vonatát szerelik fel érzékelőkkel. A helyszíni teszt befejezését követően az érzékelők leszerelését tervezik.

Fotó: Siemens

Ezek is érdekelhetik

Újabb Vectron AC mozdonnyal bővíti flottáját a FOXrail

A magyar árufuvarozó  vasúttársaság ismét egy Siemens Mobility-féle Vectron AC mozdonnyal bővíti járműparkját.

Új CEO, Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. élén

Vécsey Balázs a Siemens Mobility Kft. új CEO-ja. Verner Attila CFO-val közösen digitalizációs megoldások és innovatív technológiák megvalósításával dolgoznak a fenntartható hazai közlekedés átalakításáért,...

A Siemens Mobility lízingcéget alapít

A Siemens rugalmas bérleti modellt ígér regionális vonatokra, amelyek bérlése ugyanolyan egyszerű lesz mint autót bérelni.

A távoli kapcsoláson kívül milyen szerepe lehet a DAC-nak a digitalizációban?

Bizonyos digitális funkciók már megjelentek a teherszállításban, a rakománymonitoringban és -követésben, de nem dőlt még el, hogy pontosan mire fogjuk használni a digitális automatikus kapcsolót.

Ludvig László a Magyar Vagon vezérigazgatója

A szakember tavalyig a Siemens Mobility Kft. ügyvezető igazgatójaként tevékenykedett. Ludvig László maga jelentette be a váltást a közösségi média felületein: A Siemensnél eltöltött közel 20...

A köfi-központba könnyebb munkaerőt találni, mint a kisebb állomásokra

A MÁV négyezer kilométernyi országos törzshálózatából jelenleg 1117 kilométeren működik központi forgalomirányítás, azaz köfi. A nagyobbik magyar pályaműködtető a jövőben a szobi, miskolci, ceglédi vonalon is tervezi az állomások távoli irányítását. Kérdéseinkkel megpróbáltuk körüljárni a témát, a MÁV válaszait alább közöljük.

Legfrissebb híreink

Országos Haváriaközpontot hoz létre a MÁV

Új gyakorlatot fog bevezetni a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésére, legkésőbb 2025. január elsejétől éles lesz a rendszer.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Országos Haváriaközpontot hoz létre a MÁV

Új gyakorlatot fog bevezetni a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésére, legkésőbb 2025. január elsejétől éles lesz a rendszer.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Új cégstruktúrához megújuló márkanevek és logók a MÁV-nál

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.

A rovat további cikkei

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A Német Közlekedési Minisztérium továbbra is támogatja az egyes kocsi fuvarozást

A Német Közlekedési Minisztérium 90 millió euró értékben adott támogatást a vasúti egyes kocsi fuvarozásra.

Megkezdődött a Keleti pályaudvar rekonstrukciós programja

Az utasok szóhasználatának megfelelő módon újulnak meg a MÁV-csoport személyszállítói szolgáltatásaihoz kapcsolódó márkanevek és logók.