Vegyes képet mutat a hazai logisztika eredményessége az idei első félévet tekintve. A légi áruszállítás dinamikusan bővül, viszont a vasúti és közúti áruforgalom tovább csökkent.
A Növekedés.hu az MBH Elemzési Centrum közleménye nyomán összefoglalta a hazai logisztikai alágazatok idei első negyedéves eredményeit, amely igen felemásra sikerült. Mint írják, a légi áruszállítás teljesítménye dinamikusan bővül, az első negyedévben rekordnak számító, 94,5 ezer tonna árut kezeltek a fővárosi repülőtéren. Ellenben a közúti és vasúti áruforgalom továbbra is csökkenő tendenciát mutat. Kiemelik, hogy a közúti áruszállítás ismét évtizedes mélypontra süllyedt, de nem más a helyzet a vasúti teherszállítás esetén sem, melynek eredményességét (inkább eredménytelenségét) főként a nemzetközi gazdasági környezet hatásai befolyásolták.
A statisztika szerint Magyarországon a vasúton szállított áruk relációja 84%-ban nemzetközi, ami azt is jelenti, hogy az ágazat meglehetősen kitett az európai gazdasági teljesítménynek. Bíztató fejleményként említik, hogy a német gazdaságélénkítő csomag elfogadása óta javulni látszik a német gazdasági hangulat, viszont a vámháború kimenetele jelentős kockázatokat rejt, különösen az ipari félkész termékeket, alkatrészeket, járműveket érintő szállításoknál.
Továbbra is komoly lejtőn tart lefele a vasúti áruszállítás, ugyanis 2025 első negyedévében 14,2%-kal csökkent a vasúton szállított áruk tömege a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. A KSH adatai szerint belföldön 24,8%-os, míg nemzetközi viszonylatban 11,9%-os csökkenés történt a teljesítményben.
Az MBH úgy fogalmazott közleményében, hogy a következő időszakban a kiskereskedelmi forgalom lassú bővülése miatt élénkülhet a belföldi fuvarpiac, ugyanakkor az aszály miatt a mezőgazdaság szállítási igénye alacsonyan maradhat. Biztató jelnek tekintik a legfontosabb kereskedelmi partnerünk, Németország gazdasági hangulatának javulását, de a vámháború hatásai továbbra is jelentős kockázatokat rejtenek.


