fbpx
2025. november 17. hétfő

A vasúti ágazat fenntartható, jövőorientált uniós közlekedéspolitikát kér a közlekedési miniszterektől

A mai napon tartották az EU informális közlekedési tanácsának ülését Budapesten, amelyen többek között Lázár János építési és közlekedési miniszter is jelen volt. Dr. Alberto Mazzola, az Európai Vasúti és Infrastruktúratársaságok Közösségének (CER) ügyvezető igazgatója elmondta, hogy milyen intézkedésekre van szükség a versenyképes, fenntartható és jövőorientált uniós közlekedéspolitika kialakításához. Külön hangsúlyozta, hogy szükség van egy olyan európai nagysebességű vasúti főtervre, amely 2050-re összekötné az összes európai fővárost és nagyvárost, biztosítva ezzel az uniós polgárok több mint 60%-a számára a nagysebességű vasút elérhetőségét, valamint 750 milliárd euró társadalmi hasznot. Ennek fontosságát az Európai Bizottság elnöke, von der Leyen is elismerte.

Az ülésen a nagysebességű vasút sikertörténet példájaként Kínát hozták fel. Kína rendelkezik a világ legnagyobb és legelterjedtebb NSV hálózatával (45 000 km), amelynek nettó hasznát 378 milliárd dollárra becsülik, a befektetés éves megtérülése pedig 6,5%. A hálózat hozzájárult ahhoz is, hogy Kína jelentősen csökkentse az olajtól és az importtól való függőségét, amely Európa számára is megoldandó probléma.

Alberto Mazzola elmondta, hogy egy ilyen átfogó európai hálózat a meglévő NSV hálózat háromszorosát jelentené, és 550 milliárd euróra becsült beruházási költséget igényelne, ami egy nemrégiben készült európai tanulmány szerint 2070-ig 750 milliárd eurónyi nettó pozitív társadalmi hasznot eredményezne. Ezen túlmenően a becslések szerint 1,5 milliárd munkahely jöhetne létre, és 5 milliárd tonna CO2-kibocsátást lehetne megtakarítani.

A CER ügyvezetője hangsúlyozta továbbá a miniszterek számára, hogy a megfelelő finanszírozás a jól működő vasúti rendszer központi eleme, a vasúti infrastruktúra azonban a legtöbb tagállamban még mindig alulfinanszírozott. Az EU csak méltányos, hosszútávú és átfogó finanszírozás biztosításával tudja kezelni azokat a nyilvánvaló szűk keresztmetszeteket, amelyek megakadályozzák, hogy a vasúti piac a fenntartható közlekedés valódi gerincét jelentő potenciálját elérje.

Miközben a vasúti rendszer elkötelezett a jelenlegi infrastruktúra innováció és digitalizáció révén történő maximális kihasználásában – amiben az ERTMS-nek és a DAC-nak kulcsszerepe lesz – mindazonáltal szükség van az infrastruktúrába történő beruházásokra és a vasúti árufuvarozásnak az EU fő szakpolitikai területeibe való beépítésére. Beleértve az éghajlatváltozással és a katonai mobilitással kapcsolatos szakpolitikai területeket is. Hasonlóképpen szükség van az EU többéves pénzügyi keretének (MFF) bővítésére, valamint a magánberuházások ösztönzését elősegítő lehetőségek feltárására, többek között a „szennyező fizet” elv alkalmazására és a bevételek elkülönítésére a legzöldebb közlekedési módok számára.

Alberto Mazzola kiemelte azt is, hogy a nagysebességű vasút kulcsfontosságú a minőségi és kényelmes vasúti szolgáltatások biztosításához, a kőolajfüggőség csökkentéséhez és a szén-dioxid-mentesítéshez. Az EU összes fővárosát és nagyvárosát összekötő nagysebességű vasúthálózat kiépítésével a vasút piaci részesedése a távolsági forgalomban 50% fölé emelkedhetne, amely valódi és tartós közlekedési módváltást eredményezne. A 2025 és 2070 közötti időszakban több mint 100 millió tonna CO2-t lehetne évente megtakarítani, amennyiben a forgalmat sikerülne az  NSV-re átterelni. Számszerűsítve ez a megtakarítás évi 10 milliárd euróval lenne egyenértékű, amely alkalmas lenne a 31 849 km hosszú, rendkívül ambiciózus NSV hálózat finanszírozására.

Fotó és forrás: CER

Ezek is érdekelhetik

Alan Beroud lesz a CER új elnöke

A CER (Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége) közgyűlésén a tagvállalatok megszavazták az irányítóbizottság új összetételét.

Az európai lakosság döntő többsége a nagysebességű vasutat választaná Európán belül

Egy friss EU-s felmérés szerint az uniós polgárok túlnyomó többsége gyorsabb és kényelmesebb utazási lehetőségeket szeretne, vasúton.

Az európai vasútvállalatok vezérigazgatói meghatározták a 2025-ös stratégiát és prioritásokat

Magyar részvétellel zajlott a brüsszeli program, a MÁV, a GYSEV és a HUNGRAIL vezetői is jelen voltak Hegyi Zsolt, Kövesdi Szilárd és Mosóczi László személyében.

European Railway Award 2025: a tervezésből a megvalósítási fázisba kell lépni!

Az ünnepélyes eseményen az EU vasúti ágazata az egységes európai vasúti térség megvalósítását tűzi ki célul.

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

Nemzetközi elismerés a MÁV új vezérigazgatójának

Két fontos nemzetközi szervezet vezető bizottsága is tagjának választotta a MÁV új vezérigazgatóját, Hegyi Zsoltot.

Legfrissebb híreink

Újra gépi vasútkocsi-tisztítás Szegeden

A MÁV közel 800 millió forintos fejlesztésének köszönthetően Szeged-Rendező állomáson egy új kocsimosó létesült.

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Újra gépi vasútkocsi-tisztítás Szegeden

A MÁV közel 800 millió forintos fejlesztésének köszönthetően Szeged-Rendező állomáson egy új kocsimosó létesült.

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

KÉKTÚRA mozdonyt és motorvonatot mutatott be a GYSEV

Az újonnan matricázott járművekkel a természetjárás és a fenntartható közlekedés kapcsolatát népszerűsíti a GYSEV.

A rovat további cikkei

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.