Juhász Péter, a VTG Rail Logistics Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója az intermodális fuvareszköz-trendekről, megbízói elvárásokról és a legjobb gyakorlatokról tartott előadást az I. Vasúti Járműipari Szimpóziumon.
Juhász Péter az előadásának elején leszögezte, hogy népszerűsíteni kell azokat a megoldásokat, amelyek elősegítik az intermodalitás fejlődését Európában. Sajnos az uniós környezeti célok megvalósítását nem segíti elő a szabályozási környezet. A Green Deal csak célokat határozott meg, de megvalósításhoz szükséges eszközrendszer vonatkozásában nem fogalmaz elég egyértelműen.
Az ügyvezető felhívta a figyelmet arra, hogy
„a vasút az intermodálitás növelésében egy alvállalkozó, akinek együtt kell működnie a közúti fuvarozókkal és a szállítmányozókkal.”
Az Európában forgalomban lévő félpótkocsik kilencvenöt százaléka nem daruzható, ami kb. 3,8 millió fuvareszközt jelent. Ezzel szemben a kb. öt százalék daruzható félpótkocsik aránya, ami kb. 200 ezer eszközt jelent elenyésző.
Juhász Péter meglátása szerint az intermodalitás népszerűsítése érdekében a nem daruzható eszközöket is el kell tudni szállítani vasúton, de a horizontális rakodásra is alkalmas speciális vasúti kocsik előállítási költsége rendkívül magas.
A VTG már alkalmaz egy úgynevezett „tálcát” (r2L Basket), amivel nem daruzható félpótkocsit is vasúton lehet szállítani. A „tálca” a szállítási igényeknek megfelelően eltérő méretekben érhető el (r2L Trailer use T3000 vagy TWIN-re rakott pótkocsikhoz legalább 34 tonna össztömeggel; r2L Trailer use light 3.0 T3000/T4000/TWIN-re rakott pótkocsikhoz legalább 36 tonna össztömeggel; r2L többcélú használatra valamennyi járműhöz, amely legalább 2,55 méter széles).
„A sikeres intermodalitás érdekében nem szabad megfeledkezni arról, hogy mi az a konkrét áru, amit a vasút igénybevételével szeretnénk eljuttatni a rendeltetési helyére. Mik azok az árucsoportok, amelyek esetén a közút helyett a vasút részesíthető előnyben.”
A VTG termékpalettájában már létezik olyan technológiai megoldás, amellyel a hűtést igénylő áru a közútnál versenyképesebb áron szállítható. A vasúti kocsit egy speciális akkumulátorral szerelik fel, amely a terminálon vagy a be- és kirakás helyén kívülről tölthető különböző típusú töltődugókkal. Ezenkívül a kocsi mindkét végén CEE dugók vannak felszerelve, hogy minden rakodási változatot és hagyományos típusú hűtőkonténer/pótkocsi áramellátását biztosítsák. Az eszköz arra is alkalmas, hogy Útközben az SWS-PowerBox® a kerékpárra szerelt hidraulikus szivattyú által meghajtott generátoron keresztül termeljen energiát (30 km/h-tól kezdve).
A VTG Rail Logistics Hungaria ügyvezető igazgatója a szoftveres megoldás jelentőségére is felhívta a figyelmet, amire a cégének természetesen van megoldása (TRAIGO). Real time információval rendelkeznek a vagon helyzetéről, mozgási sebességéről, a vagon műszaki állapotáról vagy adott esetben a rögzítés minőségéről.
Az előadása végén Juhász Péter kiemelte, hogy a vasúti vagon tulajdonosok felkészültek az ügyfelek igényeire, a kérdés a versenyképesség, valamint milyen szabályozói környezetben tudnak működni, hogy tudják fejleszteni a javító műhelyeket, a mobiljavításokat, hogy tovább fejleszthessék szolgáltatásuk színvonalát.
A jövő a vasút, erről nem szabad megfeledkezni és folyamatosan kutatni kell azokat a megoldásokat, amelyek a vasúti áruszállítás térnyerését lendítik előre.
VTG Rail Logistics Hungaria Kft.
A VTG Rail Logistics Hungaria Kft. Európa legnagyobb vagon bérbeadó cége, amely több, mint 84 ezer vagonnal rendelkezik, melyek közül hozzávetőlegesen harminc százalék intermodális vagon. A saját vasútvállalatokkal és vasúti logisztikával is rendelkező cég, öt saját műhelyben végzi a vagonok építését és karbantartását. A vállalatot a vasúti árufuvarozásban betöltött jelentős szerepe, valamint a mérete predesztinálja arra, hogy véleményt alkosson az intermodalitásról. .
Fotó: HUNGRAIL