A német vasúti hálózaton alkalmazott teljes vágányzárak arra kényszerítik a fuvarozó cégeket, hogy alternatív útvonalakat keressenek. Ezért a német gyakorlat a régiós országok forgalmi viszonyaira is kihat.
Kénytelen szüneteltetni a duisburgi kikötő és az olaszországi Pordenone közötti fuvarját a HUPAC svájci fuvarozó cég. Okként a német vasút-hálózaton megjelenő vágányzárakat jelölték meg, ami ellehetetleníti az áru vasúton való eljuttatását. Könnyen belátható, hogy az Európai Unió által kitűzött cél, mely szerint a szállított áru 30%-át 2030-ig vasútra kell átterelni, drasztikusan megnehezül így. Főleg annak tükrében, hogy
Wissing német közlekedési miniszter a főkorridorokon lévő pályafelújításokat teljes vágányzár formájában látja kivitelezhetőnek, és ezzel már-már magát a szárazföldi kombinált árufuvarozást teszi lehetetlenné.
Ezzel azonban nem csak a vasútnak árt, hanem a közúti árufuvarozást is még nehezebb helyzetbe hozza, elég, ha az Európában uralkodó krónikus sofőrhiányra gondolunk.
Probléma továbbá az is, hogy ha a kombinált árufuvarozást szeretné alkalmazni a fuvarozó, akkor az árut máshol kell vonatra tenni, illetve másfelé kell plusz vonatokat indítani. Erre kiváló példa a HUPAC, mely már most nem csak készül a megváltozott helyzetre, hanem
a Duisburg-Pordenone járatuk szüneteltetésével párhuzamosan alternatív megoldásokat, útirányokat ajánlanak a fuvaroztatóknak. A logisztikai vállalat a Rotterdam-Pordenone járatainak számát heti ötre emelte, illetve Olaszországban is ráhordó szolgáltatást nyújt a könnyebb eljutás érdekében.
A fenti példa is jól mutatja, hogy a német vasúthálózat problémája nem csak Németországot érinti, hanem az egész kontinens közlekedésére kihat. Nem csak arról van szó, hogy az egyébként is telített német autópályákra a német kormány még több kamiont terelne, hanem arról is, hogy ezzel más országok közlekedési életére is komoly hatással van.
A HUPAC már most elkezdte a berendezkedést az új, nehezebb időkre. A bénító vágányzárak a menetrendet még kiszámíthatatlanabbá teszik, a tehervonatok számára még kevesebb lesz a szabad hely, a csökkent áteresztőképesség következtében még inkább éjszaka fognak csak tudni haladni, ami nem kívánt zaj- és rezgéshatásokat von maga után. További komoly probléma, hogy
a kombinált árufuvarozásban a fuvarozók különféle vagonokat használnak, amelyek közül nem mindegyik mehet akárhova (elég csak a csendes fékekre való németországi előírásokra gondolni), ami a vágányzárak következtében, illetve az Európában uralkodó vagonhiány miatt is a vasúti fuvarozáson belül komoly problémákat okozhat.
Az átrakó terminálokon így a forgalom kiszámíthatatlanabb lesz, illetve kérdés az is, hogy a speciális áruval rendelkező konténereket/pótkocsikat tudják-e megfelelő minőségben tárolni. A HUPAC éppen ezért kezdett biztonsági tartalék képzésébe, nyilatkozta Michail Stahlut, a Hupac vezérigazgatója a Railfreight.com-nak, hogy az esetlegen fellépő vagonhiányt kezelni tudják. Ám ha sikerül ezt a vágányzári időszakot átvészelni, a kombinált árufuvarozási volumen növekedésével számolnak.
Miloszerni Tamás