fbpx
2025. április 20. vasárnap

A MÁV versenyképesség-javító programot dolgozott ki

A legfontosabb vonalak eredeti állapotának helyreállítására 2033-ig 1533 milliárd forintba kerülne.

Már 15. alkalommal rendezi a MÁV Szabadjelzés című konferenciáját és partnertalálkozóját. Az első előadó Kókai Béla, a MÁV pályalétesítményi igazgatója volt. A hálózat állapotának bemutatásával kezdte. Néhány kiragadott adat: a hálózat 51%-a (4108 kilométer) több mint 40 éve épült át, pedig az infrastruktúra működését 25 évre tervezik.

A hálózat 35 százaléka nagyon rossz minősítést kap jelenleg, azaz olyan állapotban van, mint az EU hálózatának legrosszabb 10 százaléka. (Ugyanez az adat tavaly nyáron még 48 százalék volt a hőség okozta károk miatt.) Csak a MÁV hálózatának ötöde alkalmas 225 kilonewtonos tengelyterhelésre, ami az EU-ban elvárt szint.

- Hirdetés -

Egyszerűsített korszerűsítés

A MÁV kidolgozott egy versenyképesség-javító programot, amelynek lényege, hogy a szó klasszikus értelmében nem fejlesztés, hanem a cél az építéskori állapot helyreállítása. Ez persze nem azt jelenti, hogy az utasok, illetve a fuvarozók szempontjából nem javul az adott vonal szolgáltatása. Sőt,

a számítások szerint az egyszerűsített korszerűsítés alkalmazása lényegesen „hatékonyabb”, mint a korábbi években megismert, a NIF beruházásában, EU-s forrásból készülő korridorfejlesztések.

Azoknál 10–30 milliárd forintért nyerhető egy perc menetidő-javulás, az egyszerűsített korszerűsítésnél 3–7 milliárd forintból.

Mivel a cél csupán az eredeti, engedélyezett paraméterek visszaállítása, így megtakarítható a hatósági engedélyezések idő- és a terveztetés forrásszükséglete. Az egyszerűsített korszerűsítés műszaki tartalma természetesen a teljes érintett szakaszon kiterjed a zúzott kő rostálására, a vágány szabályozására, de ennyi nem elég – mondta Kókai Béla:

a szükséges helyeken pontszerűen az alépítményt is javítani kell.

Tízéves program

A MÁV által kidolgozott versenyképesség-javító program – amely várhatóan az ÉKM által összefogott és kormány-előterjesztéssé formált, 10 éves vasútfejlesztési koncepció infrastruktúra-fejlesztési programjának is meghatározó része – 2033-ig szól. A kidolgozott rendszer próbája megtörtént, először a Nyugati pályaudvar – Városligeti elágazás közötti szakasz, majd a Vecsés–Üllő–Monor rész készült el a MÁV saját beruházásában a 100a vonalon 20 milliárd forint értékben. Ugyancsak a versenyképesség-javító program része az üzembiztonsági szempontok miatt már idén ősszel megvalósított felújítás a győri fővonal Biatorbágy–Szárliget közötti szakaszán is.

Kókai Béla előadása a Szabadjelzésen (fotó: MÁV, Mátrai Dávid)
Kókai Béla előadása a Szabadjelzésen (fotó: MÁV, Mátrai Dávid)

A versenyképesség-javító programba összesen 500 kilométernyi pálya került be, a teljes program ötvenmillió utasnak hozna öt–tizenöt perc menetidő-nyereséget. Mai áron 1533 milliárd forint lenne a költsége. A bekerült szakaszokat a szakemberek három kategóriába sorolták. A legfontosabb helyszíneket a terv a 2023–25 közötti években venné sorra 456 milliárd forint értékben. Ide az 1-es, a 80-as és a 100a vonalak bizonyos szakaszai tartoznak. A második legfontosabb kategóriába a következő vonalak egyes szakaszai kerültek: 100, 30, 40, 140, 70, 120a.

Nyitókép: pályarekonstrukció a Déli pályaudvaron (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Elstartolt az új MÁV+ app és éles üzemben zajlik a menetközbeni takarítás

Április 1-jével elérhető az új MÁV+ applikáció, és már minden IC-n jelen van az utazó takarító személyzet, indulástól érkezésig.

Forgalomba állt az első MÁV-arculatos Astride mozdony

A vasúttársaság flottájának új gépével a Mecsek IC vonatokon találkozhatnak az utasok, hamarosan további 14 is érkezhet.

Az állomásfelújítási program országos szintjén lesz csak új pályázati kiírás

Csak legfelső, országos szintjén lesz új kiírás, a térségi és helyi szintű fejlesztések esetében a pályázati lehetőség továbbra is él.

Állomásmegújítási program: új pályázati szakasz meghirdetésére kerül sor

Nagy volt az érdeklődés, viszont akadt sok hiányosság is a MÁV és az ÉKM közös állomásmegújítási programjára érkezett pályázatokban, így újabb fordulót hirdetnek.

Irány a Tisza-tó vonattal!

Ideális lehetőséget biztosít a fővárosból indulóknak a MÁV Tisza-tó sebesvonata, hogy a kirándulók kényelmesen eljussanak a tó partjára.

Egy éves a MÁV megújult tarifarendszere – rekordok 2024-ben

A tarifareform hatására jelentősen nőtt a közösségi közlekedés népszerűsége, ezáltal az utasforgalom is - 1 milliárd utazás volt 2024-ben.

Legfrissebb híreink

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Megjelent a legfrissebb Magyar Vasút magazin!

Megjelent az idei év első negyedéves Magyar Vasút magazinja, már le lehet adni a rendelést a 2025/01-es számra.

Születésnapját ünnepli a budapesti Gyermekvasút – programkavalkád szombaton

Április 12-én ünnepli születésnapját a budapesti Gyermekvasút, melynek keretében színes programokkal várják a családokat és vasútbarátokat.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.