fbpx
2024. október 7. hétfő
spot_img

A MÁV versenyképesség-javító programot dolgozott ki

A legfontosabb vonalak eredeti állapotának helyreállítására 2033-ig 1533 milliárd forintba kerülne.

Már 15. alkalommal rendezi a MÁV Szabadjelzés című konferenciáját és partnertalálkozóját. Az első előadó Kókai Béla, a MÁV pályalétesítményi igazgatója volt. A hálózat állapotának bemutatásával kezdte. Néhány kiragadott adat: a hálózat 51%-a (4108 kilométer) több mint 40 éve épült át, pedig az infrastruktúra működését 25 évre tervezik.

A hálózat 35 százaléka nagyon rossz minősítést kap jelenleg, azaz olyan állapotban van, mint az EU hálózatának legrosszabb 10 százaléka. (Ugyanez az adat tavaly nyáron még 48 százalék volt a hőség okozta károk miatt.) Csak a MÁV hálózatának ötöde alkalmas 225 kilonewtonos tengelyterhelésre, ami az EU-ban elvárt szint.

- Hirdetés -

Egyszerűsített korszerűsítés

A MÁV kidolgozott egy versenyképesség-javító programot, amelynek lényege, hogy a szó klasszikus értelmében nem fejlesztés, hanem a cél az építéskori állapot helyreállítása. Ez persze nem azt jelenti, hogy az utasok, illetve a fuvarozók szempontjából nem javul az adott vonal szolgáltatása. Sőt,

a számítások szerint az egyszerűsített korszerűsítés alkalmazása lényegesen „hatékonyabb”, mint a korábbi években megismert, a NIF beruházásában, EU-s forrásból készülő korridorfejlesztések.

Azoknál 10–30 milliárd forintért nyerhető egy perc menetidő-javulás, az egyszerűsített korszerűsítésnél 3–7 milliárd forintból.

Mivel a cél csupán az eredeti, engedélyezett paraméterek visszaállítása, így megtakarítható a hatósági engedélyezések idő- és a terveztetés forrásszükséglete. Az egyszerűsített korszerűsítés műszaki tartalma természetesen a teljes érintett szakaszon kiterjed a zúzott kő rostálására, a vágány szabályozására, de ennyi nem elég – mondta Kókai Béla:

a szükséges helyeken pontszerűen az alépítményt is javítani kell.

Tízéves program

A MÁV által kidolgozott versenyképesség-javító program – amely várhatóan az ÉKM által összefogott és kormány-előterjesztéssé formált, 10 éves vasútfejlesztési koncepció infrastruktúra-fejlesztési programjának is meghatározó része – 2033-ig szól. A kidolgozott rendszer próbája megtörtént, először a Nyugati pályaudvar – Városligeti elágazás közötti szakasz, majd a Vecsés–Üllő–Monor rész készült el a MÁV saját beruházásában a 100a vonalon 20 milliárd forint értékben. Ugyancsak a versenyképesség-javító program része az üzembiztonsági szempontok miatt már idén ősszel megvalósított felújítás a győri fővonal Biatorbágy–Szárliget közötti szakaszán is.

Kókai Béla előadása a Szabadjelzésen (fotó: MÁV, Mátrai Dávid)
Kókai Béla előadása a Szabadjelzésen (fotó: MÁV, Mátrai Dávid)

A versenyképesség-javító programba összesen 500 kilométernyi pálya került be, a teljes program ötvenmillió utasnak hozna öt–tizenöt perc menetidő-nyereséget. Mai áron 1533 milliárd forint lenne a költsége. A bekerült szakaszokat a szakemberek három kategóriába sorolták. A legfontosabb helyszíneket a terv a 2023–25 közötti években venné sorra 456 milliárd forint értékben. Ide az 1-es, a 80-as és a 100a vonalak bizonyos szakaszai tartoznak. A második legfontosabb kategóriába a következő vonalak egyes szakaszai kerültek: 100, 30, 40, 140, 70, 120a.

Nyitókép: pályarekonstrukció a Déli pályaudvaron (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Jól halad a MÁV pályafelújítása, 5 perccel is csökkenhet a menetidő

A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, közel 20 km hosszon megszűnik a sebességkorlátozás.

Még szorosabb együttműködés a MÁV-VOLÁN-csoport és az ÖBB között

A megállapodás fókuszában a közlekedési kapcsolatos javítása áll, amely a személy- és áruszállítási szolgáltatások színvonalának emelésére is kiterjed.

Nemzetközi elismerés a MÁV új vezérigazgatójának

Két fontos nemzetközi szervezet vezető bizottsága is tagjának választotta a MÁV új vezérigazgatóját, Hegyi Zsoltot.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Személyi változás a MÁV FKG élén

Dr. Kormányos Lászlót nevezték ki a MÁV Felépítménykarbantartó és Gépjavító (FKG) Kft. új ügyvezető igazgatójának.

Egyre több a jegyvizsgáló elleni támadás a MÁV-START járatain

Az év második negyedévében tovább romlott a MÁV-START jegyvizsgálóit ért támadások száma.

Legfrissebb híreink

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan, de az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.