fbpx
2025. január 22. szerda

A MÁV versenyképesség-javító programot dolgozott ki

A legfontosabb vonalak eredeti állapotának helyreállítására 2033-ig 1533 milliárd forintba kerülne.

Már 15. alkalommal rendezi a MÁV Szabadjelzés című konferenciáját és partnertalálkozóját. Az első előadó Kókai Béla, a MÁV pályalétesítményi igazgatója volt. A hálózat állapotának bemutatásával kezdte. Néhány kiragadott adat: a hálózat 51%-a (4108 kilométer) több mint 40 éve épült át, pedig az infrastruktúra működését 25 évre tervezik.

A hálózat 35 százaléka nagyon rossz minősítést kap jelenleg, azaz olyan állapotban van, mint az EU hálózatának legrosszabb 10 százaléka. (Ugyanez az adat tavaly nyáron még 48 százalék volt a hőség okozta károk miatt.) Csak a MÁV hálózatának ötöde alkalmas 225 kilonewtonos tengelyterhelésre, ami az EU-ban elvárt szint.

- Hirdetés -

Egyszerűsített korszerűsítés

A MÁV kidolgozott egy versenyképesség-javító programot, amelynek lényege, hogy a szó klasszikus értelmében nem fejlesztés, hanem a cél az építéskori állapot helyreállítása. Ez persze nem azt jelenti, hogy az utasok, illetve a fuvarozók szempontjából nem javul az adott vonal szolgáltatása. Sőt,

a számítások szerint az egyszerűsített korszerűsítés alkalmazása lényegesen „hatékonyabb”, mint a korábbi években megismert, a NIF beruházásában, EU-s forrásból készülő korridorfejlesztések.

Azoknál 10–30 milliárd forintért nyerhető egy perc menetidő-javulás, az egyszerűsített korszerűsítésnél 3–7 milliárd forintból.

Mivel a cél csupán az eredeti, engedélyezett paraméterek visszaállítása, így megtakarítható a hatósági engedélyezések idő- és a terveztetés forrásszükséglete. Az egyszerűsített korszerűsítés műszaki tartalma természetesen a teljes érintett szakaszon kiterjed a zúzott kő rostálására, a vágány szabályozására, de ennyi nem elég – mondta Kókai Béla:

a szükséges helyeken pontszerűen az alépítményt is javítani kell.

Tízéves program

A MÁV által kidolgozott versenyképesség-javító program – amely várhatóan az ÉKM által összefogott és kormány-előterjesztéssé formált, 10 éves vasútfejlesztési koncepció infrastruktúra-fejlesztési programjának is meghatározó része – 2033-ig szól. A kidolgozott rendszer próbája megtörtént, először a Nyugati pályaudvar – Városligeti elágazás közötti szakasz, majd a Vecsés–Üllő–Monor rész készült el a MÁV saját beruházásában a 100a vonalon 20 milliárd forint értékben. Ugyancsak a versenyképesség-javító program része az üzembiztonsági szempontok miatt már idén ősszel megvalósított felújítás a győri fővonal Biatorbágy–Szárliget közötti szakaszán is.

Kókai Béla előadása a Szabadjelzésen (fotó: MÁV, Mátrai Dávid)
Kókai Béla előadása a Szabadjelzésen (fotó: MÁV, Mátrai Dávid)

A versenyképesség-javító programba összesen 500 kilométernyi pálya került be, a teljes program ötvenmillió utasnak hozna öt–tizenöt perc menetidő-nyereséget. Mai áron 1533 milliárd forint lenne a költsége. A bekerült szakaszokat a szakemberek három kategóriába sorolták. A legfontosabb helyszíneket a terv a 2023–25 közötti években venné sorra 456 milliárd forint értékben. Ide az 1-es, a 80-as és a 100a vonalak bizonyos szakaszai tartoznak. A második legfontosabb kategóriába a következő vonalak egyes szakaszai kerültek: 100, 30, 40, 140, 70, 120a.

Nyitókép: pályarekonstrukció a Déli pályaudvaron (fotó: MÁV).

Ezek is érdekelhetik

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

125 éves a kaposvári vasútállomás

125 évvel ezelőtt, 1899-ben maga a legendás MÁV-főépítész, Pfaff Ferenc álmodta és tervezte meg az épületet, amelyet azután 1900-ban nyitottak meg.

Megújul a MÁV-csoport vezetése

A MÁV-csoport bejelentette, hogy 2025. január 1-jétől hogyan fog változni a vállalatcsoport vezetése.

Hegyi Zsolt: szoros együttműködésben az utasokért

Azonnali intézkedésekről, értékesítési eredményekről, az aktuális és jövőbeni járműhelyzetről is beszélgettünk a MÁV-csoport vezetőjével.

Balesetmegelőzés: figyelmeztető táblákat helyez ki a MÁV

A MÁV először a budapesti és Pest vármegyei vasúti és HÉV átjárókban kezdi meg a táblák kihelyezését megelőzési célból.

Legfrissebb híreink

Mosóczi Lászlót a GYSEV igazgatóságának elnökévé nevezték ki

2025. január elsejétől Dr. Mosóczi László tölti be a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöki pozícióját, Hegyi Zsolt is pozíciót kapott.

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Bemutatták az első elkészült emeletes kocsiszekrényt a Stadler szolnoki üzemében

A Stadler idén ünnepli a szolnoki kocsiszekrény üzeme alapításának 15. évfordulóját.

Egyeskocsi-fuvarozással terelt árut közútról vasútra a Rail Cargo Hungaria

A Rail Cargo Hungaria egyedi rakodási technikával és vasúti egyeskocsi-fuvarozási megoldással szállítja az Ukrajnából érkező acélhuzalt.

Logisztikaicsarnok-fejlesztésbe kezd az Alstom 600 millió forint értékben

A logisztikai csarnok építését a telephely kapacitásnövelése és a termelési volumen 40 százalékos emelkedése indokolja.