A legjelentősebb hazai megjelenést a Hungrail standja jelentette Münchenben.
Május 9. és 12. között tartott Münchenben a világ legnagyobb szállítási expója. A logisztikai, mobilitási, informatikai és ellátásilánc-menedzsment területek szakkiállítására 63 országból 2374 kiállító jött el. Ez a szám 10 százalékos bővülés a négy évvel ezelőtti Transport Logistic (TL) adatához képest. A ‘70-es évek óta kétévente tartott rendezvény ugyanis 2021-ben a világjárvány miatt csak virtuálisan jött létre. Általános véleményt fogalmazott meg a megnyitón a rendező Messe München TL-ért felelős menedzsere, Robert Schönberger: a személyes jelenlétre szükségünk van a kapcsolatok fönntartásához, ezeket nem lehet digitális formátumokkal helyettesíteni. Egyetért vele Kemény Attila, a GYSEV Cargo Zrt. ügyfélkapcsolati vezetője: „Cégünk egyik legnagyobb előnye az ügyfelek személyes kiszolgálása. Az elmúlt évek világjárványa azonban szétzilálta a napi kapcsolattartást, müncheni jelenlétünk ezért most arra is szolgál, hogy utolérjük magunkat, felvegyük újra a szálakat partnereinkkel” – mondta a Magyar Vasútnak.
A tízből két pavilonban helyet kapó vasúti fuvarozók standjait áttekintve nem volt feltűnő az olyan témák kidomborítása, mint a digitalizáció vagy a klímavédelem, ehelyett az a már-már mohó vágy jelenik meg, hogy mindenképpen üzletet kössenek, a pandémia által szétszakított ellátási láncokat újra összefűzzék. Pedig a döntéshozók és a közvélemény meggyőzésében fontos lehet a környezetvédelmi gondolat is.
„A vasúti árufuvarozók munkáját mi az üzleti logikát kiegészítő zöld, klímavédelmi és digitalizációs érvrendszer beépítésével tudjuk segíteni. Kíváncsiak vagyunk az iparág szereplőinek jövőképére” – mondta Lehoczki Zsuzsanna, nemzetközi igazgató, aki a számos vasúti infrastruktúra-fejlesztési projekt előkészítésében részt vevő Trenecon tanácsadó és Tervező Kft.-t képviselte.
A Messe München vezérigazgatója, Stefan Rummel az iparágat rendkívül alkalmazkodóképesnek és rugalmasnak nevezte. A vállalatok szembenéztek a kihívásokkal, nemcsak az ellátási láncok újjáépítésével, de az inflációval, a sokszor gyenge infrastruktúrával vagy a hatalmas szakmunkáshiánnyal. Oláh József Tamás, a V-Híd Cargo Zrt. vezérigazgató-helyettese úgy véli, külsőségeiben visszafogottabb, letisztultabb volt a standok dizájnja, feltehetően a takarékosság jegyében. Közben ugyanis itt a következő, háborús gazdasági válság, amely az európai megrendelések visszaesésében és az energiaárak növekedésében jelentkezik.
Feltűnő volt viszont a nagyon sok standdekoráción megtalálható hatalmas Eurázsia-térkép, amelyen színes vonalak jelölik a Kínából Európába vezető vasúti útvonalakat. Az új selyemúton keresi számítását a jelen lévő számos kínai vállalkozás és a közbe esők országok sok cége is Azerbajdzsántól Ukrajnáig. A kelet-nyugati kereskedelemben utazik a Pacobo is az ukrajnai Csapról. Ők ugyanúgy a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülettel közös standon jelentek meg, ahogy a már említett GYSEV Cargo, Trenecon és V-Híd Cargo is. „Sok ügyféllel találkoztunk és nem utolsósorban tudtunk olyan ügyekkel is haladni, amelyekben az utóbbi időben megtorpantunk” – mondta Palkó Gábor, a Pacobo kereskedelmi igazgatója. A GYSEV is beszámolt olyan korábbi tárgyalásról, amelyet Münchenben tudtak befejezni, eljutva a végső megállapodásig.
Szokás az ilyen szakvásárokon bejelenteni kisebb–nagyobb üzleteket, a Rail Cargo Group (RCG) például Budapesten keresztül indít új összeköttetést Bécs és Kijev között. Az RCG-hez tartozó Rail Cargo Hungaria egyébként szintén jelen volt a Hungraillel közös standon a TL-en, ahogy az anyavállalatnál is.
A Siemens arról számolt be, hogy az olasz államvasúthoz tartozó TX Logistiknek negyven (plusz opcionálisan 25) Vectron mozdonyt adott el. Ugyancsak Münchenben derült ki, hogy az európai vasúti árufuvarozási társaságok koalíciójának, a Rail Freight Forward kezdeményezésnek új elnöke lett.
A szakvásár sajátsága, hogy a közúti, légi, vízi szállításra ugyanúgy kiterjed, mint a vasútira. Az alágazatok versenytársai egymásnak, a német szövetségi közlekedési miniszter Münchenben is inkább a közút pártfogójaként tűnt föl: szerinte továbbra is utakat kell építeni. Volker Wissing arról is beszélt, hogy aránylag gyors lehet a nem környezetszennyező kamionok terjedése. A helyben zéró kibocsátású tehergépkocsik a tervek szerint Németországban 2025-ig 100, utána 75 százalékos kedvezményt kapnának az útdíjból.
Persze a vasút együtt is működhet a közúttal. A Hungrail idei tevékenységének egyik legfontosabb fókusza a kombinált fuvarozás fejlesztése. Az egyesület elnöke,
Mosóczi László és Ralf-Charley Schultze, a Nemzetközi Közúti-Vasúti Kombinált Fuvarozási Szövetség (UIRR) elnöke Münchenben írta alá a két szervezet együttműködési megállapodását.
Mosóczi László, aki a MÁV-START vezérigazgatója is, több kiállítót is meglátogatott. A Siemensnél megtekintette a Dual Mode Vectron mozdonyt, a Metransnál pedig szintén a kombinált fuvarozás volt a legfontosabb téma. Az Akiem elsősorban vasúti járművek, mozdonyok bérbeadásával foglalkozik, itt az esetleges jövőbeli együttműködés lehetőségéről esett szó.
Nyitóképünkön a Hungrail-stand (fotó: Szilvási János)