fbpx
2024. március 5. kedd

A magyar cégek hasznosnak ítélik a Transport Logisticot

A legjelentősebb hazai megjelenést a Hungrail standja jelentette Münchenben.

Május 9. és 12. között tartott Münchenben a világ legnagyobb szállítási expója. A logisztikai, mobilitási, informatikai és ellátásilánc-menedzsment területek szakkiállítására 63 országból 2374 kiállító jött el. Ez a szám 10 százalékos bővülés a négy évvel ezelőtti Transport Logistic (TL) adatához képest. A ‘70-es évek óta kétévente tartott rendezvény ugyanis 2021-ben a világjárvány miatt csak virtuálisan jött létre. Általános véleményt fogalmazott meg a megnyitón a rendező Messe München TL-ért felelős menedzsere, Robert Schönberger: a személyes jelenlétre szükségünk van a kapcsolatok fönntartásához, ezeket nem lehet digitális formátumokkal helyettesíteni. Egyetért vele Kemény Attila, a GYSEV Cargo Zrt. ügyfélkapcsolati vezetője: „Cégünk egyik legnagyobb előnye az ügyfelek személyes kiszolgálása. Az elmúlt évek világjárványa azonban szétzilálta a napi kapcsolattartást, müncheni jelenlétünk ezért most arra is szolgál, hogy utolérjük magunkat, felvegyük újra a szálakat partnereinkkel” – mondta a Magyar Vasútnak.

A tízből két pavilonban helyet kapó vasúti fuvarozók standjait áttekintve nem volt feltűnő az olyan témák kidomborítása, mint a digitalizáció vagy a klímavédelem, ehelyett az a már-már mohó vágy jelenik meg, hogy mindenképpen üzletet kössenek, a pandémia által szétszakított ellátási láncokat újra összefűzzék. Pedig a döntéshozók és a közvélemény meggyőzésében fontos lehet a környezetvédelmi gondolat is.

„A vasúti árufuvarozók munkáját mi az üzleti logikát kiegészítő zöld, klímavédelmi és digitalizációs érvrendszer beépítésével tudjuk segíteni. Kíváncsiak vagyunk az iparág szereplőinek jövőképére” – mondta Lehoczki Zsuzsanna, nemzetközi igazgató, aki a számos vasúti infrastruktúra-fejlesztési projekt előkészítésében részt vevő Trenecon tanácsadó és Tervező Kft.-t képviselte.

- Hirdetés -

A Messe München vezérigazgatója, Stefan Rummel az iparágat rendkívül alkalmazkodóképesnek és rugalmasnak nevezte. A vállalatok szembenéztek a kihívásokkal, nemcsak az ellátási láncok újjáépítésével, de az inflációval, a sokszor gyenge infrastruktúrával vagy a hatalmas szakmunkáshiánnyal. Oláh József Tamás, a V-Híd Cargo Zrt. vezérigazgató-helyettese úgy véli, külsőségeiben visszafogottabb, letisztultabb volt a standok dizájnja, feltehetően a takarékosság jegyében. Közben ugyanis itt a következő, háborús gazdasági válság, amely az európai megrendelések visszaesésében és az energiaárak növekedésében jelentkezik.

Egy kiállító a selyemútról Münchenben a Transport Logistik szakkiállításon (fotó: Tevan Imre)
Egy kiállító a selyemútról (fotó: Tevan Imre)

Feltűnő volt viszont a nagyon sok standdekoráción megtalálható hatalmas Eurázsia-térkép, amelyen színes vonalak jelölik a Kínából Európába vezető vasúti útvonalakat. Az új selyemúton keresi számítását a jelen lévő számos kínai vállalkozás és a közbe esők országok sok cége is Azerbajdzsántól Ukrajnáig. A kelet-nyugati kereskedelemben utazik a Pacobo is az ukrajnai Csapról. Ők ugyanúgy a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülettel közös standon jelentek meg, ahogy a már említett GYSEV Cargo, Trenecon és V-Híd Cargo is. „Sok ügyféllel találkoztunk és nem utolsósorban tudtunk olyan ügyekkel is haladni, amelyekben az utóbbi időben megtorpantunk” – mondta Palkó Gábor, a Pacobo kereskedelmi igazgatója. A GYSEV is beszámolt olyan korábbi tárgyalásról, amelyet Münchenben tudtak befejezni, eljutva a végső megállapodásig.

Szokás az ilyen szakvásárokon bejelenteni kisebb–nagyobb üzleteket, a Rail Cargo Group (RCG) például Budapesten keresztül indít új összeköttetést Bécs és Kijev között. Az RCG-hez tartozó Rail Cargo Hungaria egyébként szintén jelen volt a Hungraillel közös standon a TL-en, ahogy az anyavállalatnál is.

A Siemens arról számolt be, hogy az olasz államvasúthoz tartozó TX Logistiknek negyven (plusz opcionálisan 25) Vectron mozdonyt adott el. Ugyancsak Münchenben derült ki, hogy az európai vasúti árufuvarozási társaságok koalíciójának, a Rail Freight Forward kezdeményezésnek új elnöke lett.

A szakvásár sajátsága, hogy a közúti, légi, vízi szállításra ugyanúgy kiterjed, mint a vasútira. Az alágazatok versenytársai egymásnak, a német szövetségi közlekedési miniszter Münchenben is inkább a közút pártfogójaként tűnt föl: szerinte továbbra is utakat kell építeni. Volker Wissing arról is beszélt, hogy aránylag gyors lehet a nem környezetszennyező kamionok terjedése. A helyben zéró kibocsátású tehergépkocsik a tervek szerint Németországban 2025-ig 100, utána 75 százalékos kedvezményt kapnának az útdíjból.

Siemens Dual Mode Vectron mozdony (fotó: Szilvási János)
Siemens Dual Mode Vectron mozdony (fotó: Szilvási János)

Persze a vasút együtt is működhet a közúttal. A Hungrail idei tevékenységének egyik legfontosabb fókusza a kombinált fuvarozás fejlesztése. Az egyesület elnöke,

Mosóczi László és Ralf-Charley Schultze, a Nemzetközi Közúti-Vasúti Kombinált Fuvarozási Szövetség (UIRR) elnöke Münchenben írta alá a két szervezet együttműködési megállapodását.

Mosóczi László, aki a MÁV-START vezérigazgatója is, több kiállítót is meglátogatott. A Siemensnél megtekintette a Dual Mode Vectron mozdonyt, a Metransnál pedig szintén a kombinált fuvarozás volt a legfontosabb téma. Az Akiem elsősorban vasúti járművek, mozdonyok bérbeadásával foglalkozik, itt az esetleges jövőbeli együttműködés lehetőségéről esett szó.

Nyitóképünkön a Hungrail-stand (fotó: Szilvási János)

Ezek is érdekelhetik

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

Hatékony működést tesznek lehetővé a GYSEV digitális beruházásai

A Magyar Vasút Meetup konferenciáján a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. forgalomirányítási és digitalizációs beruházásairól Ikker Tibor, a vállalat pályavasúti igazgatója tartott előadást.

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Legfrissebb híreink

Elindult a Magyar Vasút Podcast csatorna!

Beszélgetőpartnereink:
Dr. Mosóczi László vezérigazgató, MÁV-START Zrt. vezérigazgató, VOLÁNBUSZ Zrt.
Dr. Kormányos László műszaki és üzemeltetési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Hegyi Zsolt szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes, MÁV-START Zrt.
Kruchina Vince általános vezérigazgató-helyettes ,VOLÁNBUSZ Zrt.

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Felújítják a Madrid-Sevilla nagysebességű vasútvonalat

Több 700 millió euróból újítják meg az első spanyol nagysebességű vasútvonal komplett infrastruktúráját.

MV Körkérdés: csendes vasútvonalak

Akik válaszolnak:
Németh Réka forgalmi és üzemviteli főigazgató, MÁV Zrt.
Dr. Katona László vezérigazgató, MMV Magyar Magánvasút Zrt.
Hegedűs Zsolt teherkocsi üzembentartás vezető, Rail Cargo Hungaria Zrt.

Az Egyesült Királyság a legbiztonságosabb, Magyarország a középmezőnyben

Az elmúlt években megnőtt a vasúti balesetek és siklások száma Magyarországon. Európai összevetésben azonban még így is a középmezőnybe tartozik hazánk.
$('.slider').slick({ infinite: true, dots: true, arrows: false, autoplay: true, autoplaySpeed: 3000, fade: true, fadeSpeed: 1000 });