fbpx
2024. október 4. péntek
spot_img

A magyar cégek hasznosnak ítélik a Transport Logisticot

A legjelentősebb hazai megjelenést a Hungrail standja jelentette Münchenben.

Május 9. és 12. között tartott Münchenben a világ legnagyobb szállítási expója. A logisztikai, mobilitási, informatikai és ellátásilánc-menedzsment területek szakkiállítására 63 országból 2374 kiállító jött el. Ez a szám 10 százalékos bővülés a négy évvel ezelőtti Transport Logistic (TL) adatához képest. A ‘70-es évek óta kétévente tartott rendezvény ugyanis 2021-ben a világjárvány miatt csak virtuálisan jött létre. Általános véleményt fogalmazott meg a megnyitón a rendező Messe München TL-ért felelős menedzsere, Robert Schönberger: a személyes jelenlétre szükségünk van a kapcsolatok fönntartásához, ezeket nem lehet digitális formátumokkal helyettesíteni. Egyetért vele Kemény Attila, a GYSEV Cargo Zrt. ügyfélkapcsolati vezetője: „Cégünk egyik legnagyobb előnye az ügyfelek személyes kiszolgálása. Az elmúlt évek világjárványa azonban szétzilálta a napi kapcsolattartást, müncheni jelenlétünk ezért most arra is szolgál, hogy utolérjük magunkat, felvegyük újra a szálakat partnereinkkel” – mondta a Magyar Vasútnak.

A tízből két pavilonban helyet kapó vasúti fuvarozók standjait áttekintve nem volt feltűnő az olyan témák kidomborítása, mint a digitalizáció vagy a klímavédelem, ehelyett az a már-már mohó vágy jelenik meg, hogy mindenképpen üzletet kössenek, a pandémia által szétszakított ellátási láncokat újra összefűzzék. Pedig a döntéshozók és a közvélemény meggyőzésében fontos lehet a környezetvédelmi gondolat is.

„A vasúti árufuvarozók munkáját mi az üzleti logikát kiegészítő zöld, klímavédelmi és digitalizációs érvrendszer beépítésével tudjuk segíteni. Kíváncsiak vagyunk az iparág szereplőinek jövőképére” – mondta Lehoczki Zsuzsanna, nemzetközi igazgató, aki a számos vasúti infrastruktúra-fejlesztési projekt előkészítésében részt vevő Trenecon tanácsadó és Tervező Kft.-t képviselte.

- Hirdetés -

A Messe München vezérigazgatója, Stefan Rummel az iparágat rendkívül alkalmazkodóképesnek és rugalmasnak nevezte. A vállalatok szembenéztek a kihívásokkal, nemcsak az ellátási láncok újjáépítésével, de az inflációval, a sokszor gyenge infrastruktúrával vagy a hatalmas szakmunkáshiánnyal. Oláh József Tamás, a V-Híd Cargo Zrt. vezérigazgató-helyettese úgy véli, külsőségeiben visszafogottabb, letisztultabb volt a standok dizájnja, feltehetően a takarékosság jegyében. Közben ugyanis itt a következő, háborús gazdasági válság, amely az európai megrendelések visszaesésében és az energiaárak növekedésében jelentkezik.

Egy kiállító a selyemútról Münchenben a Transport Logistik szakkiállításon (fotó: Tevan Imre)
Egy kiállító a selyemútról (fotó: Tevan Imre)

Feltűnő volt viszont a nagyon sok standdekoráción megtalálható hatalmas Eurázsia-térkép, amelyen színes vonalak jelölik a Kínából Európába vezető vasúti útvonalakat. Az új selyemúton keresi számítását a jelen lévő számos kínai vállalkozás és a közbe esők országok sok cége is Azerbajdzsántól Ukrajnáig. A kelet-nyugati kereskedelemben utazik a Pacobo is az ukrajnai Csapról. Ők ugyanúgy a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülettel közös standon jelentek meg, ahogy a már említett GYSEV Cargo, Trenecon és V-Híd Cargo is. „Sok ügyféllel találkoztunk és nem utolsósorban tudtunk olyan ügyekkel is haladni, amelyekben az utóbbi időben megtorpantunk” – mondta Palkó Gábor, a Pacobo kereskedelmi igazgatója. A GYSEV is beszámolt olyan korábbi tárgyalásról, amelyet Münchenben tudtak befejezni, eljutva a végső megállapodásig.

Szokás az ilyen szakvásárokon bejelenteni kisebb–nagyobb üzleteket, a Rail Cargo Group (RCG) például Budapesten keresztül indít új összeköttetést Bécs és Kijev között. Az RCG-hez tartozó Rail Cargo Hungaria egyébként szintén jelen volt a Hungraillel közös standon a TL-en, ahogy az anyavállalatnál is.

A Siemens arról számolt be, hogy az olasz államvasúthoz tartozó TX Logistiknek negyven (plusz opcionálisan 25) Vectron mozdonyt adott el. Ugyancsak Münchenben derült ki, hogy az európai vasúti árufuvarozási társaságok koalíciójának, a Rail Freight Forward kezdeményezésnek új elnöke lett.

A szakvásár sajátsága, hogy a közúti, légi, vízi szállításra ugyanúgy kiterjed, mint a vasútira. Az alágazatok versenytársai egymásnak, a német szövetségi közlekedési miniszter Münchenben is inkább a közút pártfogójaként tűnt föl: szerinte továbbra is utakat kell építeni. Volker Wissing arról is beszélt, hogy aránylag gyors lehet a nem környezetszennyező kamionok terjedése. A helyben zéró kibocsátású tehergépkocsik a tervek szerint Németországban 2025-ig 100, utána 75 százalékos kedvezményt kapnának az útdíjból.

Siemens Dual Mode Vectron mozdony (fotó: Szilvási János)
Siemens Dual Mode Vectron mozdony (fotó: Szilvási János)

Persze a vasút együtt is működhet a közúttal. A Hungrail idei tevékenységének egyik legfontosabb fókusza a kombinált fuvarozás fejlesztése. Az egyesület elnöke,

Mosóczi László és Ralf-Charley Schultze, a Nemzetközi Közúti-Vasúti Kombinált Fuvarozási Szövetség (UIRR) elnöke Münchenben írta alá a két szervezet együttműködési megállapodását.

Mosóczi László, aki a MÁV-START vezérigazgatója is, több kiállítót is meglátogatott. A Siemensnél megtekintette a Dual Mode Vectron mozdonyt, a Metransnál pedig szintén a kombinált fuvarozás volt a legfontosabb téma. Az Akiem elsősorban vasúti járművek, mozdonyok bérbeadásával foglalkozik, itt az esetleges jövőbeli együttműködés lehetőségéről esett szó.

Nyitóképünkön a Hungrail-stand (fotó: Szilvási János)

Ezek is érdekelhetik

Kritikus vágányzárhelyzetre kell felkészülni augusztusban

Az érintett hazai vasúti árufuvarozó szerint a vágányzárak idején több napra lebénulhat a hazai intermodális forgalom legnagyobb része.

Ünnepel a vasút: 74. alkalommal tartják a Vasutasnapot

A 74. vasutasnap alkalmából az egész országban ünnepel a vasúti szektor, cikkünkben a MÁV, a GYSEV és a Rail Cargo Hungaria ünnepségeiről adunk összefoglalót.

Figyelmeztetnek a vasúti szervezetek a DAC-kal kapcsolatban

A tervezés és koordináció fontosságát hangsúlyozták, legyen szó a DAC migrációs stratégiáról, karbantartási ütemezésről vagy infrastrukturális munkafolyamatokról.

Mesevonatokat indít a GYSEV

Július 6-án Sopronból Győrbe, július 20-án pedig Szombathelyről és Győrből Sopronba közlekednek majd.

Dráguló vasúti pályadíj: felgyorsulhat a hazai vállalkozó vasúti társaságok piacvesztése

Fuvarozó vasútvállalatok, a HUNGRAIL és az ÉKM is nyilatkoztak a Világgazdaságnak az emelt vasúti pályadíj miértjéről, hatásairól.

Gőzerővel robog az I. Vasúti Járműipari Szimpózium

2030-ig 100.000 férőhelynyi új vasúti járműre van szüksége a magyar vasúti piacnak.

Legfrissebb híreink

Homolya Róbert: ha vasút, akkor zöld technológia, ha pedig zöld technológia, akkor Stadler!

Dr. Homolya Róberttel, a Stadler Trains Magyarország Zrt elnökével készítettünk exkluzív interjút a 2024-es InnoTrans kiállítás helyszínén.

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

Többet, gyorsabban, hatékonyabban! A takarópanelek mögött zajlik a valódi innováció

A kapacitásnövekedés és a modularizáció lényegesebbek a vasúti járműipar szempontjából, mint hogy a mellékvonalakon akkus vagy hidrogénhajtású vonatokkal fogunk járni.

Vasúti influenszer díj – újdonság az Innotrans-on

Az InnoTrans szervezői vasúti influenszer díjakat hoztak létre világ vezető közlekedéstechnológiai és mobilitási szakvásárán.

Szakmailag is mozgalmas napok az InnoTranson

A vasúti szektorban tevékenykedő vállalatok már használnak generatív mesterséges intelligenciát, ráadásul különböző módokon.