fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

A közlekedési logisztika megerősítette kiemelt státuszát a világban

Május 9–12. között zajlott Münchenben a világ legnagyobb logisztikai expója. A Transport Logistic 2023 egy dinamikusan fejlődő iparág képét mutatta: zsúfolt csarnokok, kiállítók és látogatók a világ minden tájáról érdeklődtek a látnivalók és az esemény programjai iránt.

Münchenben a négy nap során ismét Európára fókuszált a közlekedési logisztika és az integrált légi áruszállítás. Összesen 2320 kiállító érkezett 67 országból (a legutóbbi Transport Logisticon [TL], 2019-ben: 2374 kiállító 63 országból), illetve több mint 75 látogató több mint 120 országból (2019: 63 893 látogató, 125 országból) az expóra, amelynek fő szegmensei a következők voltak: nemzetközi logisztikai, mobilitási, IT- és supply chain megoldások. Mindez 127 ezer négyzetméteres kiállítótérrel, tíz csarnokkal, a szabadtéren kiállított eszközökkel, berendezésekkel, járművekkel. A külföldi látogatók aránya meghaladta az ötven százalékot, ami minden korábbinál magasabb volt. A szakvásár sajátossága, hogy a közúti, légi, vízi szállításra ugyanúgy kiterjed, mint a vasútira.

Az eseményt Volker Wissing német szövetségi, a digitális ügyekért és a közlekedésért felelős miniszter nyitotta meg, pozitív hangulatban. Azaz: bár a szakemberhiány és a logisztikai infrastruktúra kellő mértékű kiépítetlensége továbbra is kihívást jelent az alágazati szereplőknek, azok felkészültnek tűnnek, fejlődési kilátásaik biztatóak. Wissing kifejezte értetlenségét azzal kapcsolatban, hogy miért sürgetik folyamatosan a közúti szállítás visszaszorítását. „A közúti megoldásokra szükség van, és igen, éppen a klímavédelem jegyében” – fejtegette a miniszter a nemzetközi hallgatóság előtt. Egyszerűen nem lehet minden árut vasútra terelni, és nincs is értelme, „ha arra gondolunk, hogy mindenki házhoz szállítja a csomagokat”. A kombinált áruszállítás fontos és támogatandó, miközben a Wissing továbbra is nélkülözhetetlennek tartja a kamionokat, hozzátéve, a szegmenst sürgősen kibocsátásmentessé kell tenni. Ehhez szükség van a fejlesztések felgyorsítására, a zéró helyi emissziós haszongépjárművekre és a megfelelő töltési infrastruktúrára. A minisztert egyébként lenyűgözte a TL kisugárzása, amire a következőképpen reagált: „Amit itt látunk, az ismét azt mutatja, hogy a szállítási és logisztikai ágazat az élen jár az innovációk, a haladás és a modern technológiák alkalmazása terén. És, ami ezen a vásáron különösen világos: számukra a fenntarthatósági célok nem csak szép szavak, nagyon komolyan veszik az átállást kisebb karbon lábnyomú technológiákra. Ez derül ki itt minden sarkon, minden standon.”

- Hirdetés -

Általános véleményt fogalmazott meg a megnyitón a rendező Messe München a TL-ért felelős menedzsere, Robert Schönberger: a személyes jelenlétre szükség van a kapcsolatok fenntartásához, ezeket nem lehet digitális formátumokkal helyettesíteni. A Messe München két ügyvezető igazgatója, Stefan Rummel és Reinhard Pfeiffer szerint a szállítási logisztika egyértelműen megmutatta, „az iparág erős lendületet ad a kihívásokkal teli időkben. Amit Münchenben látni és tapasztalni technológiai és ötletelési szempontból, azt röviden a következőképpen lehetne összefoglalni: a logisztika nélkül semmi sem működik”.

Tobias Jerschke, a Kühne+Nagel igazgatótanácsának elnöke csak egyetérteni tudott Wissing miniszter értékelésével: „Számunkra a szállítási logisztika továbbra is a világ legfontosabb szakkiállítása. Az idén különösen az tetszett, hogy a fenntarthatóság témája piros vezérfonalként futott végig a vásáron. Ez erős jelzés az egész iparágnak, és segíteni fog abban, hogy még jobban összpontosítsunk erre a fontos témára.” Alessandro Cacciola, az Andreas Schmid Group vezérigazgatója pedig így fogalmazott: „A Messe München mindig képes megfelelni az iparág aktuális trendjeinek és fejlesztéseinek. Idén különösen tisztában vagyunk a fenntarthatóság kérdésének fontosságával. Ez a szállítási logisztikát olyan pozícióba emeli, ahol az ágazat jövője aktívan formálódhat.”

Ugyanakkor a tízből két pavilonban helyet kapó vasúti fuvarozók standjait áttekintve nem volt feltűnő az olyan témák kidomborítása, mint a digitalizáció vagy a klímavédelem, ehelyett a már-már markáns vágy jelent meg, hogy mindenképpen üzletet kössenek, a pandémia által szétszakított ellátási láncokat újra összefűzzék. Pedig a döntéshozók és a közvélemény meggyőzésében fontos lehet a környezetvédelmi gondolat is. Feltűnő volt a számos standdekoráción feltűnő hatalmas Eurázsia-térkép, amelyen színes vonalak jelölték a Kínából Európába vezető vasúti útvonalakat. Az új selyemúton kereste számítását a vásáron megjelent számos kínai vállalkozás, illetve a közbeeső országok több cége is Azerbajdzsántól Ukrajnáig.
A következő Transport Logistic 2025. június 2–5. között esedékes, első alkalommal hétköznapokon, hétfőtől csütörtökig.

Martinka-Achim„Régóta vártunk erre az eseményre, és nagyon élveztük. Mozgalmas, egyben inspiráló napokat töltöttünk Münchenben, sok találkozással és kellemes benyomással” 
Achim Martinka, a Lufthansa Cargo alelnöke

Burkhard Eling„Figyelemre méltó, ahogy a közlekedési logisztika visszatért az őt megillető helyre, és megerősítette státuszát a világban”
Burkhard Eling, a Dachser vezérigazgatója

Ezek is érdekelhetik

Wissing szerint utakat kell építeni

A német szövetségi közlekedési miniszter a Transport Logistic szakkiállítás megnyitóján a nullemissziós teherautók gyors elterjedését prognosztizálta.

Megnyílt a Transport Logistic Münchenben

A Hungraillel közös standon néhány magyar cég is bemutatkozik a világ legnagyobb logisztikai szakvásárán. A szokásosnál is nagyobb érdeklődés előzte meg az idei rendezvényt, hiszen...

RCG: Bécsből Kijevbe, Budapesten át

Budapesten keresztül indít új összeköttetést a Rail Cargo Group Bécs és Kijev között. Ez az első kapcsolat Ukrajna és az osztrák cég közép-európai hálózata között - derült ki a müncheni Transport Logistic vásáron.

Transport Logistic Münchenben

Az ellátási lánc idei, müncheni szakvásárát május 9–12. között tartják.

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

A veszélyes áru szegmens növekedésére a vasútnak is fel kell készülnie

Minél nagyobb arányban vasúton és biztonságban kell történnie a veszélyes áruk szállításának.

Piaci konzultáció a gördülőállomány biztosítása érdekében

A 950 milliárd forintos keret 8 évig biztosíthat fedezetet a járművek teljeskörű karbantartására, nagyjavítására és balesetes javításokra.

A rovat további cikkei

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Bemutatkozott az első Coradia Stream regionális villamos motorvonat Romániában

A flotta összesen 37 megrendelt Alstom villamos motorvonatból áll, melyek a magyarországi Mátranovákon gyártott forgóvázkeretekre épültek.