Május 9–12. között zajlott Münchenben a világ legnagyobb logisztikai expója. A Transport Logistic 2023 egy dinamikusan fejlődő iparág képét mutatta: zsúfolt csarnokok, kiállítók és látogatók a világ minden tájáról érdeklődtek a látnivalók és az esemény programjai iránt.
Münchenben a négy nap során ismét Európára fókuszált a közlekedési logisztika és az integrált légi áruszállítás. Összesen 2320 kiállító érkezett 67 országból (a legutóbbi Transport Logisticon [TL], 2019-ben: 2374 kiállító 63 országból), illetve több mint 75 látogató több mint 120 országból (2019: 63 893 látogató, 125 országból) az expóra, amelynek fő szegmensei a következők voltak: nemzetközi logisztikai, mobilitási, IT- és supply chain megoldások. Mindez 127 ezer négyzetméteres kiállítótérrel, tíz csarnokkal, a szabadtéren kiállított eszközökkel, berendezésekkel, járművekkel. A külföldi látogatók aránya meghaladta az ötven százalékot, ami minden korábbinál magasabb volt. A szakvásár sajátossága, hogy a közúti, légi, vízi szállításra ugyanúgy kiterjed, mint a vasútira.
Az eseményt Volker Wissing német szövetségi, a digitális ügyekért és a közlekedésért felelős miniszter nyitotta meg, pozitív hangulatban. Azaz: bár a szakemberhiány és a logisztikai infrastruktúra kellő mértékű kiépítetlensége továbbra is kihívást jelent az alágazati szereplőknek, azok felkészültnek tűnnek, fejlődési kilátásaik biztatóak. Wissing kifejezte értetlenségét azzal kapcsolatban, hogy miért sürgetik folyamatosan a közúti szállítás visszaszorítását. „A közúti megoldásokra szükség van, és igen, éppen a klímavédelem jegyében” – fejtegette a miniszter a nemzetközi hallgatóság előtt. Egyszerűen nem lehet minden árut vasútra terelni, és nincs is értelme, „ha arra gondolunk, hogy mindenki házhoz szállítja a csomagokat”. A kombinált áruszállítás fontos és támogatandó, miközben a Wissing továbbra is nélkülözhetetlennek tartja a kamionokat, hozzátéve, a szegmenst sürgősen kibocsátásmentessé kell tenni. Ehhez szükség van a fejlesztések felgyorsítására, a zéró helyi emissziós haszongépjárművekre és a megfelelő töltési infrastruktúrára. A minisztert egyébként lenyűgözte a TL kisugárzása, amire a következőképpen reagált: „Amit itt látunk, az ismét azt mutatja, hogy a szállítási és logisztikai ágazat az élen jár az innovációk, a haladás és a modern technológiák alkalmazása terén. És, ami ezen a vásáron különösen világos: számukra a fenntarthatósági célok nem csak szép szavak, nagyon komolyan veszik az átállást kisebb karbon lábnyomú technológiákra. Ez derül ki itt minden sarkon, minden standon.”
Általános véleményt fogalmazott meg a megnyitón a rendező Messe München a TL-ért felelős menedzsere, Robert Schönberger: a személyes jelenlétre szükség van a kapcsolatok fenntartásához, ezeket nem lehet digitális formátumokkal helyettesíteni. A Messe München két ügyvezető igazgatója, Stefan Rummel és Reinhard Pfeiffer szerint a szállítási logisztika egyértelműen megmutatta, „az iparág erős lendületet ad a kihívásokkal teli időkben. Amit Münchenben látni és tapasztalni technológiai és ötletelési szempontból, azt röviden a következőképpen lehetne összefoglalni: a logisztika nélkül semmi sem működik”.
Tobias Jerschke, a Kühne+Nagel igazgatótanácsának elnöke csak egyetérteni tudott Wissing miniszter értékelésével: „Számunkra a szállítási logisztika továbbra is a világ legfontosabb szakkiállítása. Az idén különösen az tetszett, hogy a fenntarthatóság témája piros vezérfonalként futott végig a vásáron. Ez erős jelzés az egész iparágnak, és segíteni fog abban, hogy még jobban összpontosítsunk erre a fontos témára.” Alessandro Cacciola, az Andreas Schmid Group vezérigazgatója pedig így fogalmazott: „A Messe München mindig képes megfelelni az iparág aktuális trendjeinek és fejlesztéseinek. Idén különösen tisztában vagyunk a fenntarthatóság kérdésének fontosságával. Ez a szállítási logisztikát olyan pozícióba emeli, ahol az ágazat jövője aktívan formálódhat.”
Ugyanakkor a tízből két pavilonban helyet kapó vasúti fuvarozók standjait áttekintve nem volt feltűnő az olyan témák kidomborítása, mint a digitalizáció vagy a klímavédelem, ehelyett a már-már markáns vágy jelent meg, hogy mindenképpen üzletet kössenek, a pandémia által szétszakított ellátási láncokat újra összefűzzék. Pedig a döntéshozók és a közvélemény meggyőzésében fontos lehet a környezetvédelmi gondolat is. Feltűnő volt a számos standdekoráción feltűnő hatalmas Eurázsia-térkép, amelyen színes vonalak jelölték a Kínából Európába vezető vasúti útvonalakat. Az új selyemúton kereste számítását a vásáron megjelent számos kínai vállalkozás, illetve a közbeeső országok több cége is Azerbajdzsántól Ukrajnáig.
A következő Transport Logistic 2025. június 2–5. között esedékes, első alkalommal hétköznapokon, hétfőtől csütörtökig.
„Régóta vártunk erre az eseményre, és nagyon élveztük. Mozgalmas, egyben inspiráló napokat töltöttünk Münchenben, sok találkozással és kellemes benyomással” Achim Martinka, a Lufthansa Cargo alelnöke
„Figyelemre méltó, ahogy a közlekedési logisztika visszatért az őt megillető helyre, és megerősítette státuszát a világban” Burkhard Eling, a Dachser vezérigazgatója