A kormány további kétmilliárd euróval kívánja támogatni a klímabarát egyes kocsi fuvarozást. Ezzel elkerülhető lenne a tömeges létszámleépítés a német áruszállító vasútnál.
A Deutsche Bahn-t nem hagyja magára a kormányzat: a politikusok felismerték az egyes kocsi fuvarozás fontosságát, amint azt a jelenlegi költségvetési tervezet is mutatja – mondta egy szóvivő a Tagesspiegel-nek. A tervezet szerint a szövetségi kormány a következő négy évben további kétmilliárd euróval kívánja támogatni a klímabarát, de masszívan veszteséges egyes kocsi fuvarozást. A cél az, hogy elkerüljék a tömeges munkahely leépítést ebben az ágazatban és hogy a jelenleginél ne kerüljön több teheráru a kamionokra és az utakra. A DB Cargo a finanszírozás fő kedvezményezettje, hiszen csak néhány más áruszállító vasúttársaság kínál egyes kocsi fuvarozást Németországban.
Volker Wissing (FDP) szövetségi közlekedési miniszter szóvivője a lapnak elmondta, hogy a kormány egyetértett az új finanszírozási koncepcióval. Az irányelv jelenleg kidolgozás alatt áll.
A következő négy évben az ágazat üzemeltetési költségeit további 1,24 milliárd euróval, a menetdíjakat további 680 millió euróval, a rendszerárakat pedig 165 millió euróval támogatnák. Összesen 2,049 milliárd euróval lenne több a korábbi pénzügyi tervezéshez képest a 2023-as szövetségi költségvetésben.
Az EVG szakszervezet és a DB Cargo AG üzemi tanácsa korábban aggodalmát fejezte ki a megszorítások miatt. Európa legnagyobb, 31 ezer alkalmazottat foglalkoztató áruszállító vasútja csaknem egy évtizede veszteséges, csak tavaly 655 millió euró veszteséget termelt.
Idén a hiányt jó 200 millió euróra akarják csökkenteni, és 2024-re a szerkezetátalakítást vezénylő Sigrid Nikutta azt szeretné, ha a vállalat nyereséges lenne.
A háttérinformációk szerint Martina Niemanns pénzügyi igazgató hétpontos reformprogramja jelentős költségcsökkentő intézkedéseket irányoz elő a DB Cargónál. A cél a folyamatok javítása, a költségek csökkentése és a struktúrák racionalizálása. Csak az adminisztratív költségeket 100 millió euróval kívánják csökkenteni. Az informatikai struktúrákat egyszerűsítik, az irodaterületet és a személyzeti igényeket csökkentik a több mint 1000 alkalmazottat foglalkoztató mainzi központban is.
Az egyes kocsi fuvarozás különösen munka- és költségigényes, ezért a DB szerint sehol Európában nem lehet nyereségesen üzemeltetni.
Ebben az eljárásban a tehervagonokat a vállalatokhoz és más szállítmányozókhoz viszik, a rendezőpályaudvarokon történő berakodás után vonatokhoz kapcsolják, a rendeltetési régiókba vezetik, és ott szétosztják az egyes címzetteknek. A DB Cargo hálózatához kilenc nagy rendező pályaudvar, több mint 130 közepes és kisebb vonatösszeállító létesítmény és mintegy 2500 teherszállítási pont tartozik.
Jörg Hensel, a DB Európai Üzemi Tanácsának elnöke korábban attól tartott, hogy ennek csak egy kis töredéke maradhat meg, ha az egyes kocsi fuvarozás erőteljesebb támogatása elmaradna, és a DB Cargo megszorításokat hajtana végre. Martin Burkert, az EVG vezetője megkönnyebbülését fejezte ki a kormány ígéretei miatt, de további határozott lépéseket látott szükségesnek.
A vasúti áruszállítás fellendítése a német kormány és az EU Bizottság deklarált célja, ugyanakkor
Brüsszel eljárást indított Németország és Franciaország ellen az állami tulajdonú tehervasutak állítólagos jogellenes támogatása miatt.
Az eljárás még folyamatban van – mondta Wissing szóvivője.