fbpx
2024. április 13. szombat

A DAC-bevezetésre is lesz támogatás Csehországban

Az Európai Bizottság újraindítja a cseh vasúthálózat átjárhatóságát támogató programot.

Több, mint 14,5 milliárd forint (380 millió euró) keretösszegű programként indítja újra a cseh vasúti rendszer átjárhatóságát erősítő támogatási programot az Európai Bizottság – tudósított a Railfreight című vasúti szaklap.

Újraindításról van szó – emelte ki kapcsolódó közleményében az EB, hiszen

a program 2017 és 2022 között már létezett, az új, 2028. július 31-ig tartó szakasz az előzőnél 35 százalékkal nagyobb büdzséből gazdálkodhat,

- Hirdetés -

és az egységes európai vasúti forgalomirányítási rendszer, az ERTMS fejlesztésére is lehetőség van. Az állami programban a vasúti árufuvarozók, tulajdonosok és üzemeltetők, valamint az ország infrastruktúra-működtetője, a Správa železnic vehetnek részt.

Újdonság, hogy a programban a digitális automatikus kapcsolókészülékek (DAC) felszerelésére is lehet támogatást igényelni. Mint emlékezetes, nem mindenhol fogadták örömmel a DAC kötelező bevezetésével kapcsolatos uniós terveket. A cseh vasúti árufuvarozási szövetség, a Žesnad egy februári találkozóján a kötelező bevezetéssel kapcsolatban a résztvevők egy közös levelet is írtak, amelyben megfogalmazták aggályaikat, és nagyobb támogatást kértek az EU-tól. Az általuk javasolt engedmények között szerepel, hogy a bevezetésig tartó átmeneti időszakban is lehessen különböző vagonokat egymás mellett üzemeltetni.

A Magyar Vasúti Magánkocsi Szövetség (MVMSZ) – a Nemzetközi Magánkocsi Szövetséggel egyetértésben – csak olyan pénzügyi megoldást támogatnak a DAC bevezetésére, melyben

a DAC-átalakítás teljes összegét központi EU-forrásból fedezik, méghozzá olyan módon, hogy a támogatás feltételei is versenysemlegesen, egységes módon legyenek megállapítva, akármelyik EU alapból is érkezzen a támogatás

– mondta a cseh támogatási hírre reagálva Turi Gábor, az MVMSZ elnöke. Hangsúlyozta, fontos azt is kizárni, hogy egy adott jármű átalakítására több csatornán is lehessen finanszírozásra pályázni. Amennyiben ez nem valósul meg, akkor

elkerülhetetlen lesz, hogy a különböző országokban működő jármű-üzembentartók eltérő feltételekkel és eltérő mértékű állami támogatásokhoz férjenek hozzá, ami jelentős versenytorzító hatást okozhat.

Ezek is érdekelhetik

Elmaradt a vasúti fordulat az európai kohéziós politikában

Továbbra is több forrást biztosít az EU a közúti fejlesztésekre, mint a vasútiakra a 2021-2027 közötti tagállami fejlesztési tervek elemzése alapján. A 2021-2027 között elkölteni...

Európa régiós vezetői több árut terelnének vasútra

Ha meg akarjuk fékezni, majd csökkenteni az áruszállítási ágazat károsanyag-kibocsátásának növekedését, sokkal nagyobb szerepet kell adni a vasútnak. A közlekedés, különösen a közúti közlekedés hátrányai...

A távoli kapcsoláson kívül milyen szerepe lehet a DAC-nak a digitalizációban?

Bizonyos digitális funkciók már megjelentek a teherszállításban, a rakománymonitoringban és -követésben, de nem dőlt még el, hogy pontosan mire fogjuk használni a digitális automatikus kapcsolót.

Felülvizsgálják az állami támogatások szabályozását az EU-ban

A CER-workshopon a vasutak megismerhették egymás gyakorlatát. Az Európai Vasúti és Pályaműködtető társaságok Közössége (CER) által szervezett műhelymegbeszélés célja volt, hogy az európai vasutak, szervezetek...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Új elnökkel folytatja a HUNGRAIL árufuvarozási bizottsága

Sok a feladat a vasút körül, hiszen egyre messzebb látszanak a 2030-as EU-s célok. A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület továbbra is elkötelezetten képviseli a hazai...

Legfrissebb híreink

Közel hatmilliárd forintos fejlesztési programmal növeli gyártási kapacitásait az Alstom

A fejlesztési program eredményeként 40 százalékkal tervezi növelni gyártási kapacitásait a mátranováki forgóvázkeret-gyártó telephelyén.

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Lázár János: „Sínre tesszük a vasútfejlesztést!”

Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetői állománygyűlést tartott az elért eredményekről és kitűzött célokról.

Az SBB további öt Girunót rendel a Stadlertől

Folyamatosan szállítja a Stadler a nagy sebességű vonatokat, amelyek a Gotthard-alagútban járnak majd. Az SBB további öt Giruno nagy sebességű vonatot vesz a Stadlertől az...

Vasúton és rolleren kedvezménnyel

Február 15-től elérhető a GYSEV-nél a 700 forintos Lime E-mobilitási jegy. A GYSEV és a Lime megállapodása értelmében február 15-től elérhető a GYSEV jegypénztáraiban a...

A rovat további cikkei

A hazai vasúti piac számára is tanulságos konstrukcióban indult el az European Sleeper új éjszakai járata

Az új éjszakai járat Prága és Brüsszel között március 25-én indult.

Rendszerszintű megoldásokat kell találni az infrastruktúra fejlesztések során

Egy-egy rosszul előkészített fejlesztés miatt forgalomszervezési lehetőségeket veszítenek el az árufuvarozó társaságok.

Kalauz nélküli tesztüzem a MÁV-nál

A Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatokon teszt jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek.