fbpx
2025. november 14. péntek

A borról nevezik el a portói metró új vonalát

Vagy nem is bor a bor, nem is metró a metró, sőt nem is portói lesz a vonal?

A tervek szerint már idén elkezdik építeni a metró H vonalát Portugália második városában, a 6,3 kilométeres, nyolcmegállós vonal 2026-ra készülhet el. Az építésre kiírt közbeszerzés értéke 370 millió euró, az egész projekt költsége 435 millió, teljes egészében európai uniós forrásból, a helyreállítási és ellenállóképességi eszközből (RRF) finanszírozzák – hangzott el a hivatalos bejelentésen.

A portói metró, amelynek első szakaszát 2002-ben helyezték üzembe, sok érdekességet tartogat, az UrbanRail portál light rail, Stadtbahn vagy premetro névvel illeti, de a tram-train-rendszerek tárgyalásakor is említeni szokták, hiszen egyik vonala egykori vasúti mellékvonal helyén halad. A csak részben a felszín alatt, részben a felszínen futó, normál (tehát a portugál vasúttól eltérő) nyomtávú, alacsonypadlós szerelvények felső áramszedővel kapják az energiát, néhol gyalogosok keresztezik az útjukat, ráadásul sárgák és csilingelnek, így a magyar szemlélő leginkább villamosnak tartja őket.

Persze nem az a lényeg, hogy hogy hívjuk a macskát, hanem hogy fogja meg az egeret, a portói kötöttpályás rendszer pedig kiválóan bevált, 2019-ben több mint 70 millió utast szállított. Az ország második városának lakói pedig hadd legyenek büszkék arra, hogy az ő metrójuk 67 kilométer hálózattal és 82 állomással kiterjedtebb a fővárosénál, és egy egymillió fő által lakott régiót szolgál ki. Az új vonaltól azt várják, hogy évente 12 millió utast szállít majd, és 12 ezer tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.

Trinidade, egy földalatti állomás a metrón Portóban (fotó: Wikipédia)
Trinidade, egy földalatti állomás a metrón Portóban (fotó: Wikipédia)

A rugalmasan építhető technológiával kialakított rendszer kiválóan megfelel a 230 ezres város és agglomerációja szükségleteinek, már az első években kiterjesztették az elővárosokra, jelenleg nyolc települést ér el. Köztük a legfontosabb a Douro folyó túlpartján fekvő testvérváros, a 180 ezres Vila Nova de Gaia.

Gaiába most a D vonalon lehet átkelni, mégpedig magasan a Douro fölött, a csodaszép, kétszintes, I. Lajos, 19. századi portugál királyról elnevezett Dom Luís I hídon, amelynek fölső szintjén közúti járművek már nem, de gyalogosok bóklásznak a szerelvények között. A hídról érdemes tudni, hogy ugyanaz a berlini születésű, Franciaországban és Belgiumban alkotó mérnök – Gustave Eiffel cégtársa – François Gustave Théophile Seyrig tervezte, aki a budapesti Nyugati pályaudvar csarnokának vasszerkezetét.

A tervezett H vonal szintén átkel majd Gaiába egy teljesen új hídon (nyitóképünk ennek a látványterve), sőt, mivel a megállók közül hat lesz Gaiában és csak kettő Portóban, akár gaiai metróról is írhatnánk. Az új híd 835 méter hosszan, hetven méter magasan hidalja majd át a Dourot, írja a RailwayPro. A nyolc állomásból öt a felszín alatt, három a felszínen kap helyet.

Kétféle Bombardier villamos a metró felszíni szakaszán Portóban (fotó: Wikipédia)
Kétféle Bombardier villamos a metró felszíni szakaszán Portóban (fotó: Wikipédia)

A portói végállomás a Casa da Música megállónál lesz átszállási lehetőséggel a metró „törzsszakaszára”, az A, B, C, E és F vonalakra. Innen indul majd egyébként a jövőre átadni tervezett G vonal is, és a távlati tervekben szerepel a H hosszabbítása is innen. A metrón eddig Bombardier Flexity járművek teljesítettek szolgálatot, az új vonalakra és a hosszabbítások járműszükségletének kielégítésére viszont már a kínai CRRC-től rendelték a villamosokat.

A gaiai végállomás a D vonallal közös Santo Ovídio, persze a további, déli hosszabbításra is vannak tervek. Sőt, ide tervezik a Lisszabon és Porto közötti nagysebességű vasút gaiai állomását is.

Az új vonal neve és színe Rubi, azaz rubint. Tudni kell, hogy a portói bort három alapvető kategóriába sorolják: Porto Branco, Porto Ruby, Porto Tawny, ezek közül a ruby a leginkább vörös. A termék piacának felfutásában kiemelkedő szerepük volt az angoloknak, ezért az angolos elnevezések és helyesírás. Valójában nem borról beszélünk, hanem erősített likőrborról, éppen azért kevertek borpárlatot a borba, hogy kibírja az utat Angliáig a sokszor viharos tengeren. A portói készítéséhez a szőlők persze nem Portóban vannak, hanem a Douro völgyében fentebb, keletre. A portói elnevezés – némileg hasonlóan a tokajihoz vagy a süttői mészkőhöz – a termék hajóra rakásának helyére utal. A portói ugyanis nem portóban készül, a pincék, ahol érik az erősített bor, Vila Nova de Gaiában vannak. Így érthető, hogy a H vonal a portóira utaló elnevezést és színkódot kap.

Nyitóképünk forrása: metrodoporto.pt

Ezek is érdekelhetik

Az Európai Bizottság megerősítette a vasút támogatását a 2028–2034 közötti uniós költségvetési tervezetben

Az Európai Hálózat-finanszírozási Eszköz továbbra is kiemelt szerepet kap a vasúti infrastruktúra és digitalizáció fejlesztésében.

Az európai lakosság döntő többsége a nagysebességű vasutat választaná Európán belül

Egy friss EU-s felmérés szerint az uniós polgárok túlnyomó többsége gyorsabb és kényelmesebb utazási lehetőségeket szeretne, vasúton.

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

Az Európai Parlament nagyobb pénzügyi támogatást szán hosszú távon a közlekedésnek

Az Európai Parlament előzetes álláspontot fogadott el az EU következő, 2027-et követő időszakra vonatkozó hosszú távú költségvetéséről.

Az EU védelmi stratégiájának szerves részét képezi a vasút

Az Európai Bizottság új európai védelemről szóló tervében elismerik a vasút alapvető szerepét az EU védelmi stratégiájában.

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

Legfrissebb híreink

60 milliárd forint saját forrást áldoz a MÁV a jövő évi pályaberuházásokra

A program országos szintű, a lassújelek felszámolásán túl lesznek olyan helyszínek is, ahol komolyabb beavatkozásokra kerül sor.

A METRANS tovább fejleszti szolgáltatását a Xi’an–Budapest vasúti folyosón

A METRANS együttműködési megállapodást (MoU) írt alá a Beijing Trans Eurasia-val és a Xi’an Nemzetközi Kikötővel

Új vezérigazgató a GYSEV CARGO Zrt. élén

Riegler Andrást, a GYSEV CARGO Zrt. jelenlegi Gazdálkodási vezetőjét választották a vállalat új vezérigazgatójának.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

400 milliárd forint befektetés a vasútba: elindul a reptéri gyorsvasút fejlesztése

A kormány bejelentette a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér vasúti összeköttetésének megvalósítását, 27 kilométernyi új vasútvonal épül.

Az európai vasúti vezetők közös fellépést sürgetnek a nagysebességű vasút fejlesztéséért

A személyszállító vasúttársaságok vezetői közös nyilatkozatban szólították fel az Európai Bizottságot a Nagysebességű Vasúti Akcióterv megvalósítására.

Új szigetperon és átépített vágányhálózat Kapuváron – befejeződött a GYSEV fejlesztése

Befejeződött a kapuvári vasútállomás teljes körű átépítése, amelynek eredményeként kényelmesebbé és akadálymentesebbé vált az utasforgalom.