Vagy nem is bor a bor, nem is metró a metró, sőt nem is portói lesz a vonal?
A tervek szerint már idén elkezdik építeni a metró H vonalát Portugália második városában, a 6,3 kilométeres, nyolcmegállós vonal 2026-ra készülhet el. Az építésre kiírt közbeszerzés értéke 370 millió euró, az egész projekt költsége 435 millió, teljes egészében európai uniós forrásból, a helyreállítási és ellenállóképességi eszközből (RRF) finanszírozzák – hangzott el a hivatalos bejelentésen.
A portói metró, amelynek első szakaszát 2002-ben helyezték üzembe, sok érdekességet tartogat, az UrbanRail portál light rail, Stadtbahn vagy premetro névvel illeti, de a tram-train-rendszerek tárgyalásakor is említeni szokták, hiszen egyik vonala egykori vasúti mellékvonal helyén halad. A csak részben a felszín alatt, részben a felszínen futó, normál (tehát a portugál vasúttól eltérő) nyomtávú, alacsonypadlós szerelvények felső áramszedővel kapják az energiát, néhol gyalogosok keresztezik az útjukat, ráadásul sárgák és csilingelnek, így a magyar szemlélő leginkább villamosnak tartja őket.
Persze nem az a lényeg, hogy hogy hívjuk a macskát, hanem hogy fogja meg az egeret, a portói kötöttpályás rendszer pedig kiválóan bevált, 2019-ben több mint 70 millió utast szállított. Az ország második városának lakói pedig hadd legyenek büszkék arra, hogy az ő metrójuk 67 kilométer hálózattal és 82 állomással kiterjedtebb a fővárosénál, és egy egymillió fő által lakott régiót szolgál ki. Az új vonaltól azt várják, hogy évente 12 millió utast szállít majd, és 12 ezer tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.
A rugalmasan építhető technológiával kialakított rendszer kiválóan megfelel a 230 ezres város és agglomerációja szükségleteinek, már az első években kiterjesztették az elővárosokra, jelenleg nyolc települést ér el. Köztük a legfontosabb a Douro folyó túlpartján fekvő testvérváros, a 180 ezres Vila Nova de Gaia.
Gaiába most a D vonalon lehet átkelni, mégpedig magasan a Douro fölött, a csodaszép, kétszintes, I. Lajos, 19. századi portugál királyról elnevezett Dom Luís I hídon, amelynek fölső szintjén közúti járművek már nem, de gyalogosok bóklásznak a szerelvények között. A hídról érdemes tudni, hogy ugyanaz a berlini születésű, Franciaországban és Belgiumban alkotó mérnök – Gustave Eiffel cégtársa – François Gustave Théophile Seyrig tervezte, aki a budapesti Nyugati pályaudvar csarnokának vasszerkezetét.
A tervezett H vonal szintén átkel majd Gaiába egy teljesen új hídon (nyitóképünk ennek a látványterve), sőt, mivel a megállók közül hat lesz Gaiában és csak kettő Portóban, akár gaiai metróról is írhatnánk. Az új híd 835 méter hosszan, hetven méter magasan hidalja majd át a Dourot, írja a RailwayPro. A nyolc állomásból öt a felszín alatt, három a felszínen kap helyet.
A portói végállomás a Casa da Música megállónál lesz átszállási lehetőséggel a metró „törzsszakaszára”, az A, B, C, E és F vonalakra. Innen indul majd egyébként a jövőre átadni tervezett G vonal is, és a távlati tervekben szerepel a H hosszabbítása is innen. A metrón eddig Bombardier Flexity járművek teljesítettek szolgálatot, az új vonalakra és a hosszabbítások járműszükségletének kielégítésére viszont már a kínai CRRC-től rendelték a villamosokat.
A gaiai végállomás a D vonallal közös Santo Ovídio, persze a további, déli hosszabbításra is vannak tervek. Sőt, ide tervezik a Lisszabon és Porto közötti nagysebességű vasút gaiai állomását is.
Az új vonal neve és színe Rubi, azaz rubint. Tudni kell, hogy a portói bort három alapvető kategóriába sorolják: Porto Branco, Porto Ruby, Porto Tawny, ezek közül a ruby a leginkább vörös. A termék piacának felfutásában kiemelkedő szerepük volt az angoloknak, ezért az angolos elnevezések és helyesírás. Valójában nem borról beszélünk, hanem erősített likőrborról, éppen azért kevertek borpárlatot a borba, hogy kibírja az utat Angliáig a sokszor viharos tengeren. A portói készítéséhez a szőlők persze nem Portóban vannak, hanem a Douro völgyében fentebb, keletre. A portói elnevezés – némileg hasonlóan a tokajihoz vagy a süttői mészkőhöz – a termék hajóra rakásának helyére utal. A portói ugyanis nem portóban készül, a pincék, ahol érik az erősített bor, Vila Nova de Gaiában vannak. Így érthető, hogy a H vonal a portóira utaló elnevezést és színkódot kap.
Nyitóképünk forrása: metrodoporto.pt