fbpx
2024. december 11. szerda
spot_img

A borról nevezik el a portói metró új vonalát

Vagy nem is bor a bor, nem is metró a metró, sőt nem is portói lesz a vonal?

A tervek szerint már idén elkezdik építeni a metró H vonalát Portugália második városában, a 6,3 kilométeres, nyolcmegállós vonal 2026-ra készülhet el. Az építésre kiírt közbeszerzés értéke 370 millió euró, az egész projekt költsége 435 millió, teljes egészében európai uniós forrásból, a helyreállítási és ellenállóképességi eszközből (RRF) finanszírozzák – hangzott el a hivatalos bejelentésen.

A portói metró, amelynek első szakaszát 2002-ben helyezték üzembe, sok érdekességet tartogat, az UrbanRail portál light rail, Stadtbahn vagy premetro névvel illeti, de a tram-train-rendszerek tárgyalásakor is említeni szokták, hiszen egyik vonala egykori vasúti mellékvonal helyén halad. A csak részben a felszín alatt, részben a felszínen futó, normál (tehát a portugál vasúttól eltérő) nyomtávú, alacsonypadlós szerelvények felső áramszedővel kapják az energiát, néhol gyalogosok keresztezik az útjukat, ráadásul sárgák és csilingelnek, így a magyar szemlélő leginkább villamosnak tartja őket.

- Hirdetés -

Persze nem az a lényeg, hogy hogy hívjuk a macskát, hanem hogy fogja meg az egeret, a portói kötöttpályás rendszer pedig kiválóan bevált, 2019-ben több mint 70 millió utast szállított. Az ország második városának lakói pedig hadd legyenek büszkék arra, hogy az ő metrójuk 67 kilométer hálózattal és 82 állomással kiterjedtebb a fővárosénál, és egy egymillió fő által lakott régiót szolgál ki. Az új vonaltól azt várják, hogy évente 12 millió utast szállít majd, és 12 ezer tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.

Trinidade, egy földalatti állomás a metrón Portóban (fotó: Wikipédia)
Trinidade, egy földalatti állomás a metrón Portóban (fotó: Wikipédia)

A rugalmasan építhető technológiával kialakított rendszer kiválóan megfelel a 230 ezres város és agglomerációja szükségleteinek, már az első években kiterjesztették az elővárosokra, jelenleg nyolc települést ér el. Köztük a legfontosabb a Douro folyó túlpartján fekvő testvérváros, a 180 ezres Vila Nova de Gaia.

Gaiába most a D vonalon lehet átkelni, mégpedig magasan a Douro fölött, a csodaszép, kétszintes, I. Lajos, 19. századi portugál királyról elnevezett Dom Luís I hídon, amelynek fölső szintjén közúti járművek már nem, de gyalogosok bóklásznak a szerelvények között. A hídról érdemes tudni, hogy ugyanaz a berlini születésű, Franciaországban és Belgiumban alkotó mérnök – Gustave Eiffel cégtársa – François Gustave Théophile Seyrig tervezte, aki a budapesti Nyugati pályaudvar csarnokának vasszerkezetét.

A tervezett H vonal szintén átkel majd Gaiába egy teljesen új hídon (nyitóképünk ennek a látványterve), sőt, mivel a megállók közül hat lesz Gaiában és csak kettő Portóban, akár gaiai metróról is írhatnánk. Az új híd 835 méter hosszan, hetven méter magasan hidalja majd át a Dourot, írja a RailwayPro. A nyolc állomásból öt a felszín alatt, három a felszínen kap helyet.

Kétféle Bombardier villamos a metró felszíni szakaszán Portóban (fotó: Wikipédia)
Kétféle Bombardier villamos a metró felszíni szakaszán Portóban (fotó: Wikipédia)

A portói végállomás a Casa da Música megállónál lesz átszállási lehetőséggel a metró „törzsszakaszára”, az A, B, C, E és F vonalakra. Innen indul majd egyébként a jövőre átadni tervezett G vonal is, és a távlati tervekben szerepel a H hosszabbítása is innen. A metrón eddig Bombardier Flexity járművek teljesítettek szolgálatot, az új vonalakra és a hosszabbítások járműszükségletének kielégítésére viszont már a kínai CRRC-től rendelték a villamosokat.

A gaiai végállomás a D vonallal közös Santo Ovídio, persze a további, déli hosszabbításra is vannak tervek. Sőt, ide tervezik a Lisszabon és Porto közötti nagysebességű vasút gaiai állomását is.

Az új vonal neve és színe Rubi, azaz rubint. Tudni kell, hogy a portói bort három alapvető kategóriába sorolják: Porto Branco, Porto Ruby, Porto Tawny, ezek közül a ruby a leginkább vörös. A termék piacának felfutásában kiemelkedő szerepük volt az angoloknak, ezért az angolos elnevezések és helyesírás. Valójában nem borról beszélünk, hanem erősített likőrborról, éppen azért kevertek borpárlatot a borba, hogy kibírja az utat Angliáig a sokszor viharos tengeren. A portói készítéséhez a szőlők persze nem Portóban vannak, hanem a Douro völgyében fentebb, keletre. A portói elnevezés – némileg hasonlóan a tokajihoz vagy a süttői mészkőhöz – a termék hajóra rakásának helyére utal. A portói ugyanis nem portóban készül, a pincék, ahol érik az erősített bor, Vila Nova de Gaiában vannak. Így érthető, hogy a H vonal a portóira utaló elnevezést és színkódot kap.

Nyitóképünk forrása: metrodoporto.pt

Ezek is érdekelhetik

A CRRC ZELC magyar partnerével európai termelési központot tervez

A magyar Acemil csoport a CRRC Zhuzhou Locomotive Co-val együttműködve gördülőállomány-gyártó üzemet építene Magyarországon.

Világszerte erős az európai vasútipar, aminek munkát ad a koros járműflotta

Az átlagosan 23 éves uniós vasúti flotta a keleti tagállomokban jóval korosabb. A dízel járművek és a koros mozdonyok cseréje leginkább új motorvonatok iránti igényt fog jelenteni.

Vasútfejlesztés is szerepel az EU 1,2 milliárd eurós támogatási csomagjában

A beruházási keret a vasút mellett a vízellátás és szennyvízkezelés, az innováció fejlesztését, valamint a régió vállalkozásainak zöldítését célozza.

Az EU közlekedési miniszterei megállapodtak a kapacitás-elosztási rendelettervezetről

A június 18-ai közlekedési miniszteri tanács elfogadta az általános megközelítést a kapacitás-elosztási rendelettervezettel kapcsolatban.

Bemutatták a Budapest-Belgrád vasútvonal új kínai vonatát

A kínai szupervonatok Magyarországon is közlekednek majd, amennyiben rendelkezni fognak a szükséges engedélyekkel.

10.000 tonnát húz a hidrogén-mozdony

Kulcsfontosságú áttörést ért el a nagy teljesítményű hidrogén-meghajtású mozdonyok alkalmazása terén Kína. Nemrég a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. és a China Energy Group által...

Legfrissebb híreink

A MÁV 285 db IC kocsi beszerzésére készül

Hegyi Zsolt bejelentette, hogy a vasúttársaság járműállományát bővíteni és korszerűsíteni szükséges, amelyre több megoldás is van.

Katona László: a biztonságon nem lehet takarékoskodni

Az MMV számára a biztonság az első, amin nem szabad spórolni, de látni kell, hogy racionalizálni szükséges az ellenőrzési folyamatokat.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű KISS motorvonatok környezeti előnyei az energiahatékonyság, valamint a légszennyezéstől, egyéb károsanyag-kibocsátástól mentes és zajszegény üzem.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

A közszolgáltatási piacon 2034-től lehet verseny

A MÁV-val és a GYSEV-vel megkötötték a szerződéseket, a buszközlekedésre márciusban jön a pályázat. A tervek szerint idén márciusban írják ki a tendert Magyarország teljes...

Több mint negyedmillió éjszakai utas a MÁV-START-nál

Budapest Béccsel versenyez a legtöbb éjszakai járattal érintett csomópont címéért. Európában néhány éve megfordult a trend, elsősorban az osztrák államvasút befektetése nyomán növekszik a hálókocsis,...

Violeta Bulc és a Dán Államvasutak kapták a vasúti Oscar-díjat

Az Európai Vasúti Díjat a CER és az UNIFE ítélte oda az Európai Bizottság korábbi közlekedési biztosának, illetve a DSB-nek. Az Európai Vasúti Díjat már...

A rovat további cikkei

December 15-től lép életbe az új menetrend, de kevés változás lesz

A MÁV és a GYSEV meghirdette a jövő évi belföldi közforgalmú menetrendet, mind a két szolgáltató esetében csak kisebb változások lesznek.

Nagy kapacitás, kis fogyasztás – emeletes motorvonatok Magyarországon

A korszerű villamos motorvonatok közlekedtetése lehetővé teszi a környezetterhelés csökkentését.

Országos Haváriaközpontot hoz létre a MÁV

Új gyakorlatot fog bevezetni a MÁV a rendkívüli forgalmi helyzetek kezelésére, legkésőbb 2025. január elsejétől éles lesz a rendszer.