A fejlesztés új mérnöki munkahelyeket teremt, és tovább növeli Magyarország szerepét a nemzetközi vasúti innovációban.
A Siemens Mobility újabb, 6,2 milliárd forint értékű beruházást jelentett be, amellyel tovább erősíti hazai kutatás-fejlesztési tevékenységét. A projekt nem csak 40 fő magasan képzett fejlesztőmérnök számára teremt új munkahelyet, hanem a vállalat hosszú távú növekedési stratégiájának egyik fontos része.
A fejlesztést a Külgazdasági és Külügyminisztérium 1,4 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatása is segíti, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség közreműködésével.

Még fontosabb szerep jut a magyar mérnököknek
A Siemens Mobility csaknem másfél évszázada aktív szereplője a magyar vasúti szektor fejlesztéseinek – mind a kötöttpályás infrastruktúra, mind a vasúti járművek terén. A vállalat itthon nemcsak kivitelezési és járműszállítási projektekkel van jelen, hanem jelentős hazai hozzáadott értéket képviselő kutatás-fejlesztési tevékenységgel is.
A budapesti K+F központban jelenleg mintegy 70 projekt fut, amelyek célja, hogy a globális piacra szánt, digitalizációra és fenntarthatóságra épülő vasúti megoldásokat fejlesszenek. A legújabb beruházás azzal a céllal jött létre, hogy a magyar mérnökök még nagyobb szerepet kapjanak a Siemens Mobility nemzetközi innovációs folyamataiban: a budapesti K+F központ munkatársai a pályamenti és fedélzeti rendszerek, valamint konfiguráló mérnöki rendszerek fejlesztése témakörökben végeznek kísérleti fejlesztést.
A Siemens Mobility hosszú távú célja, hogy budapesti kutatás-fejlesztési részlegét tovább bővítse: a következő években a központ akár 500 fősre is nőhet. A vállalat emellett kiemelt figyelmet fordít az utánpótlásra, több magyar egyetemmel is együttműködik, és programokat indít a fiatal tehetségek bevonására.
Három fő fejlesztési irány: pályamenti, fedélzeti és mérnöki rendszerek
A beruházás három kiemelt fejlesztési területre fókuszál, amelyek a vasúti rendszerek digitalizációját és automatizálását szolgálják.
Pályamenti rendszerek – DS3 projekt
A Distributed Smart Safe System (DS3) célja egy olyan intelligens szoftverplatform létrehozása, amely a biztonságkritikus célszámítógépeket szabványos x86-os architektúrával váltja ki. Ez decentralizáltabb, hibatűrőbb rendszert eredményez, amely előrejelző funkcióival képes növelni a pontosságot, csökkenteni a környezetterhelést és mérsékelni az üzemeltetési költségeket.
Fedélzeti rendszerek – az autonóm vonatok felé
A fejlesztés a nagyvasúti akadálydetektálásra és az úgynevezett odometria technológia fejlesztésére irányul, amely kulcsfontosságú az önvezető vasúti rendszerek működéséhez. Az odometria lehetővé teszi a jármű pontos sebesség- és helymeghatározását, ami a biztonságos autonóm közlekedés egyik alapfeltétele.
Konfiguráló mérnöki rendszerek – hatékonyabb villamosítás
A Siemens mérnökei új szimulációs szoftvereket dolgoznak ki a vasúti villamosítás megtervezésének és optimalizálásának támogatására. Az eszközök segítik az energiafelhasználás csökkentését, a rendszerhatékonyság növelését és a beruházási döntések megalapozását.
A cikk a Siemens Mobility közleménye alapján készült.
Fotók: KKM


