fbpx
2025. május 17. szombat

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által szervezett idei évi Magyar Vasút Konferencián – a vasúti ágazat legnagyobb szakmai rendezvényén –, Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettese a vasutat övező felfokozott közpolitikai érdeklődésre hívta fel a figyelmet elsőként. Elmondta, hogy ez kihívás és lehetőség is egyben. A miniszterhelyettes rávilágított, hogy az ország autópálya-hálózata az elmúlt 15 éves fejlesztését követően már nyugat-európai fejlettségű, így a vasúttal szemben egy kifejezetten aszimmetrikus helyzet alakult ki. Kiemelte, hogy a vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan jelenleg, ugyanakkor az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Csepreghy Nándor miniszterhelyettes, ÉKM

Hangsúlyozta, hogy az ÉKM vasúti fejlesztési stratégiáját a Kormány első olvasatra megtárgyalta, jelenleg saját és alternatív forrásokat igyekeznek beazonosítani: utalt az Európai Beruházási Bankhoz közelmúltban benyújtott egymilliárd eurós hitelkérelemre, amelyhez további egymilliárd euró hazai forrás áll már most is rendelkezésre. Ez része lesz a teljes, 10 milliárd eurós, átfogó fejlesztésnek, amelynek első szakaszában közel fél ezer kilométer pályaszakasz megújul, 119 kilométeren megszűnnek a lassújelek és korszerű forgalomirányítási rendszert vezetnek be, de járműhiányt is enyhíteni fogja.

A miniszterhelyettes ugyanakkor elmondta hogy a miniszter régi cégstruktúrába új forrást nem kíván fektetni, utalva erre a MÁV-VOLÁN-csoport tervezett átszervezésére, ahol (a jelenlegi anyacég-leánycég viszony helyett) egymás mellé rendelt MÁV pályavasúti és a Volánnal és HÉV-vel integrált, ugyanakkor az önálló márkaneveket megtartó személyszállítási társaságot hoznának létre MÁV Személyszállítási Zrt. néven. Ezek a változások tervezetten januártól lépnek életbe.

- Hirdetés -
Dr. Mosóczi László, a HUNGRAIL elnöke

Dr. Mosóczi László, a HUNGRAIL elnökeként, ugyanakkor a MÁV-START és a Volánbusz vezérigazgatójaként is be tudott számolni a szektor előtt álló teendőkről, kihívásokról. Mint elmondta, a HUNGRAIL tagvállalatai évi 50 millió tonna árut, és több mint 200 millió utast szállítanak, így sikerük az ország teljes versenyképességére hatással van. Mosóczi László világosan megfogalmazta a célt: modern, gyors és biztonságos vasúti közlekedést kell biztosítani. Kitért arra, hogy az egyesület koordinálásában folytatódik a V0-projekt, és bízik az egyes kocsi támogatás folyatásában is. A HUNGRAIL elnöke kiemelte, hogy 2025 tavaszán vasúti árufuvarozási javaslatcsomagot terjesztenek a Kormány elé, amelyben olyan témák fognak szerepelni mint a vasúti fuvarozók önálló energia-beszerzésének lehetővé tétele, valamint a kombinált fuvarozás fejlesztése, amely jelenleg a magyar uniós elnökség napirendjén is kiemelten szerepel.

MÁV Zrt. is komoly bejelentést tett a konferencián: Urvald Krisztián, a vasúttársaság pályavasúti szolgáltatási igazgatója hangsúlyozta, hogy aggasztó az a negatív tendencia, ami az elmúlt három évben elindult, és az árufuvarozás bruttótonna-kilométer teljesítménye 10%-al csökkent. A tendencia megfordítása érdekében ezért egy javaslatot dolgozott ki a MÁV, amely szerint a vasútvállalatoknak a díjszámítás alapjául szolgáló terv feletti teljesítményért a jövőben nem számítanának fel hálózat-hozzáférési díjat, ezzel is ösztönözve a vasútvállalatokat, hogy további teljesítményeket hozzanak a vasútra. Ez a díjmentesség olyan alapszolgáltatásokat, mint például a menetvonal-biztosítást, a közlekedtetés díját, a bruttótonnakm alapú díjat, valamint a felsővezeték-használati díjat érintené. Nem vonatkozik ugyanakkor a járulékos szolgáltatásokra, mint például az állomás használata, a távközlési szolgáltatás és karbantartás igénybe vétele.

Urvald Krisztián a MÁV Zrt. pályavasúti szolgáltatási igazgató

Emellett további projektekkel próbálnak a vasútvállalatokkal közösen azonosított problémás területeken hatékony megoldásokat találni, ezért elkezdték modellezni a lassújelek miatt a vasútvállalatok által elszenvedett energiaköltség-többletet, valamint monitorozni kezdték a rakodóhelyek kihasználtságát. Urvald Krisztián elmondta: ha komolyan vesszük a közlekedéspolitikai ambíciókat az áruk vasútra terelése kapcsán, akkor a magyar hálózaton a kapacitásigények akár meg is négyszereződhetnek, ezért ezen intézkedések is csupán a vasútvállalatokkal közös gondolkodás legelejét képezhetik.

A Magyar Vasút 2024 Konferencia szakmai programjának további összefoglalói és fotói a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület Facebook oldalán elérhetők és forrásmegjelöléssel felhasználható: https://www.facebook.com/HUNGRAIL

Forrás és fotók: HUNGRAIL / Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Új vasúti ipari vágánnyal és rakodóterülettel bővül az iváncsai ipari terület

A beruházás tervezetten 2026 nyarára elkészül. Elsődleges cél az áruszállítás gyorsabb és költséghatékonyabb lebonyolítása.

Megújult Berkenye vasútállomása

A MÁV-csoport célja, hogy nem csak a nagypályaudvarok, de vidéki vasútállomások is megújuljanak országszerte.

Helyére került a Déli Körvasút Szerémi út felett átmenő hídeleme

Helyére került a Szerémi út és az 1-es villamosvonal felett épülő új vasúti híd 250 tonnás acélszerkezete.

Figyelmeztető piktogramok a vasúti átjárókban

Növekszik a súlyos vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszközök miatti figyelmetlenség.

Elszállt költségek és romló jövedelmezőség a vasúti árufuvarozóknál

A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3%-kal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2%-kal tudtak emelkedni.

Elstartolt az új MÁV+ app és éles üzemben zajlik a menetközbeni takarítás

Április 1-jével elérhető az új MÁV+ applikáció, és már minden IC-n jelen van az utazó takarító személyzet, indulástól érkezésig.

Legfrissebb híreink

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

Zéró-emissziós vasúti flotta felé halad Európa: ambiciózus partnerség az AERRL és az Infrabel között

Az AERRL és az Infrabell stratégiai együttműködése a nettó-zéró emissziós vasúti flotta elérése irányul.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Hirdetésspot_img
Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Új Vectron mozdonyokat rendelt a CER Cargo

A CER Cargo Holding és a Siemens Mobility megállapodást kötött két darab Vectron MS típusú villamos mozdony gyártására.

Új vasúti ipari vágánnyal és rakodóterülettel bővül az iváncsai ipari terület

A beruházás tervezetten 2026 nyarára elkészül. Elsődleges cél az áruszállítás gyorsabb és költséghatékonyabb lebonyolítása.

Leállt a vonatközlekedés az Ibériai-félszigeten

A Renfe, a Ouigo, a helyi vasutak egyaránt a szolgáltatás szüneteltetését jelentették be – általános áramszünet okozza a fennakadást.

A rovat további cikkei

RCH: vasúttörténeti tesztfutás villany-hibrid mozdonnyal

Sikerrel zárult a Rail Cargo Hungaria villany-hibrid technológiával működő vonali mozdonyának tesztfutása.

Zéró-emissziós vasúti flotta felé halad Európa: ambiciózus partnerség az AERRL és az Infrabel között

Az AERRL és az Infrabell stratégiai együttműködése a nettó-zéró emissziós vasúti flotta elérése irányul.

A MÁV megindította a „hosszú nyarat”

A MÁV az idei évben is elő-, fő- és utószezoni többletkapacitásokkal biztosít jobb eljutási lehetőséget a Balaton környékére utazóknak.