fbpx
2025. február 6. csütörtök

10 milliárd eurós vasúti beruházás van tervben

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület által szervezett idei évi Magyar Vasút Konferencián – a vasúti ágazat legnagyobb szakmai rendezvényén –, Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettese a vasutat övező felfokozott közpolitikai érdeklődésre hívta fel a figyelmet elsőként. Elmondta, hogy ez kihívás és lehetőség is egyben. A miniszterhelyettes rávilágított, hogy az ország autópálya-hálózata az elmúlt 15 éves fejlesztését követően már nyugat-európai fejlettségű, így a vasúttal szemben egy kifejezetten aszimmetrikus helyzet alakult ki. Kiemelte, hogy a vasút fejlesztésére a politikai akarat megvan jelenleg, ugyanakkor az uniós források elmaradása miatt a nemzeti mobilitási szektor finanszírozási mixe nem ideális.

Csepreghy Nándor miniszterhelyettes, ÉKM

Hangsúlyozta, hogy az ÉKM vasúti fejlesztési stratégiáját a Kormány első olvasatra megtárgyalta, jelenleg saját és alternatív forrásokat igyekeznek beazonosítani: utalt az Európai Beruházási Bankhoz közelmúltban benyújtott egymilliárd eurós hitelkérelemre, amelyhez további egymilliárd euró hazai forrás áll már most is rendelkezésre. Ez része lesz a teljes, 10 milliárd eurós, átfogó fejlesztésnek, amelynek első szakaszában közel fél ezer kilométer pályaszakasz megújul, 119 kilométeren megszűnnek a lassújelek és korszerű forgalomirányítási rendszert vezetnek be, de járműhiányt is enyhíteni fogja.

A miniszterhelyettes ugyanakkor elmondta hogy a miniszter régi cégstruktúrába új forrást nem kíván fektetni, utalva erre a MÁV-VOLÁN-csoport tervezett átszervezésére, ahol (a jelenlegi anyacég-leánycég viszony helyett) egymás mellé rendelt MÁV pályavasúti és a Volánnal és HÉV-vel integrált, ugyanakkor az önálló márkaneveket megtartó személyszállítási társaságot hoznának létre MÁV Személyszállítási Zrt. néven. Ezek a változások tervezetten januártól lépnek életbe.

- Hirdetés -
Dr. Mosóczi László, a HUNGRAIL elnöke

Dr. Mosóczi László, a HUNGRAIL elnökeként, ugyanakkor a MÁV-START és a Volánbusz vezérigazgatójaként is be tudott számolni a szektor előtt álló teendőkről, kihívásokról. Mint elmondta, a HUNGRAIL tagvállalatai évi 50 millió tonna árut, és több mint 200 millió utast szállítanak, így sikerük az ország teljes versenyképességére hatással van. Mosóczi László világosan megfogalmazta a célt: modern, gyors és biztonságos vasúti közlekedést kell biztosítani. Kitért arra, hogy az egyesület koordinálásában folytatódik a V0-projekt, és bízik az egyes kocsi támogatás folyatásában is. A HUNGRAIL elnöke kiemelte, hogy 2025 tavaszán vasúti árufuvarozási javaslatcsomagot terjesztenek a Kormány elé, amelyben olyan témák fognak szerepelni mint a vasúti fuvarozók önálló energia-beszerzésének lehetővé tétele, valamint a kombinált fuvarozás fejlesztése, amely jelenleg a magyar uniós elnökség napirendjén is kiemelten szerepel.

MÁV Zrt. is komoly bejelentést tett a konferencián: Urvald Krisztián, a vasúttársaság pályavasúti szolgáltatási igazgatója hangsúlyozta, hogy aggasztó az a negatív tendencia, ami az elmúlt három évben elindult, és az árufuvarozás bruttótonna-kilométer teljesítménye 10%-al csökkent. A tendencia megfordítása érdekében ezért egy javaslatot dolgozott ki a MÁV, amely szerint a vasútvállalatoknak a díjszámítás alapjául szolgáló terv feletti teljesítményért a jövőben nem számítanának fel hálózat-hozzáférési díjat, ezzel is ösztönözve a vasútvállalatokat, hogy további teljesítményeket hozzanak a vasútra. Ez a díjmentesség olyan alapszolgáltatásokat, mint például a menetvonal-biztosítást, a közlekedtetés díját, a bruttótonnakm alapú díjat, valamint a felsővezeték-használati díjat érintené. Nem vonatkozik ugyanakkor a járulékos szolgáltatásokra, mint például az állomás használata, a távközlési szolgáltatás és karbantartás igénybe vétele.

Urvald Krisztián a MÁV Zrt. pályavasúti szolgáltatási igazgató

Emellett további projektekkel próbálnak a vasútvállalatokkal közösen azonosított problémás területeken hatékony megoldásokat találni, ezért elkezdték modellezni a lassújelek miatt a vasútvállalatok által elszenvedett energiaköltség-többletet, valamint monitorozni kezdték a rakodóhelyek kihasználtságát. Urvald Krisztián elmondta: ha komolyan vesszük a közlekedéspolitikai ambíciókat az áruk vasútra terelése kapcsán, akkor a magyar hálózaton a kapacitásigények akár meg is négyszereződhetnek, ezért ezen intézkedések is csupán a vasútvállalatokkal közös gondolkodás legelejét képezhetik.

A Magyar Vasút 2024 Konferencia szakmai programjának további összefoglalói és fotói a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület Facebook oldalán elérhetők és forrásmegjelöléssel felhasználható: https://www.facebook.com/HUNGRAIL

Forrás és fotók: HUNGRAIL / Szecsődi Balázs

Ezek is érdekelhetik

Magánberuházásokkal újulhatnak meg a vasútállomások

Az ingatlanfejlesztők és a helyi vállalkozások fantáziáját is megmozgatta a nemrég meghirdetett országos állomásmegújítási program.

Újabb három Vectron-mozdony érkezett a MÁV-hoz

Az elmúlt harminc év legnagyobb mozdonyflotta-erősítését hajtja végre a MÁV, ennek részeként a három Vectron jármű már februárban közlekedhet.

Közel egymillió utast láttak vendégül a MÁV fedélzetén 2024-ben

A MÁV Utasellátó szolgáltatása tavaly több rekordot is döntött, az elmúlt évtizedben közlekedett a legtöbb vonat vendéglátó szolgáltatással.

Tízpontos vállalást tett Lázár János a közösségi közlekedés fejlesztéséért

Olyan vasútfejlesztési, közlekedésfejlesztési elemeket tartalmaznak, amelyek egy jó részének már az idei évben örülhetnek az utasok.

Már ingyenes a kutya- és a kerékpárszállítás a MÁV-csoport járatain Budapesten

Ingyenessé vált a kerékpár- és kutyaszállítás Budapesten belül a MÁV azon járatain, amelyeken ez eddig csak külön díjfizetés ellenében volt lehetséges.

Iparvágányokról első kézből

A vasúti szektor résztvevőitől sokkal nagyobb együttműködésre lesz szükség, amelyhez a HUNGRAIL és társszervezetei kiváló kereteket tudnak biztosítani.

Legfrissebb híreink

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Havonta megjelenő hírlevelünkből értesülhet a vasúti világ híreiről. Íratkozzon fel ingyenes hírlevelünkre!
Email címének megadásával Ön hozzájárul, hogy a Magyar Vasút szerkesztősége személyes adatait hírlevélküldés céljából kezelje az Adatvédelmi Szabályzatnak megfelelően.

Magyar Vasut Meetup

További cikkek a szerzőtől

Európai összefogás a fenntartható és hatékony vasúti áruszállításért

A nyilatkozat hangsúlyozza, hogy a döntéshozóknak konkrét intézkedések végrehajtásával javítaniuk kell az általános versenyképességi lehetőségeken.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

Továbbra is biztosított a vasúti forgalom a Gubacsi Duna-ág hídon

A Gubacsi Duna-ág híd állapotának felülvizsgálata után a vasúti forgalom további fenntartását engedélyezték 2025. július 31-ig.

A rovat további cikkei

UNIFE: az európai vasútipar jobb szabályozással és uniós forrássokkal gyorsítana

Az európai vasútipar jelentős átalakuláson megy keresztül: a digitalizáció, új technológiák és a finanszírozás kihívásai a legfontosabb trendek az UNIFE éves jelentése szerint.

Ma reggel szolgálatba állt a MÁV új Vectron mozdonya

Az új jármű a Budapest – Miskolc – Sátoraljaújhely vonalon kezdte meg a közlekedést.

MV Körkérdés: hazai vasúti járműhelyzet

Körkérdés a hazai vasúti járműhelyzetről. Véleményt mond Balázs Gáspár, Homolya Róbert, Ludvig László és Vécsey Balázs.